بررسی رابطه شوخطبعی با دشواری در تنظیم هیجان و ناگویی هیجانی در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
دهقانی, یوسفمرادی, نزهت الزمانتابناک, فاطمهافشین, سید علی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: شوخطبعی، راهبردی مقابلهای سازگارانه است که میتواند به عنوان راهی برای کنار آمدن با استرسهای روزمره و برقراری ارتباط باشد. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه شوخطبعی با دشواری در تنظیم هیجان و ناگویی هیجانی در دانشجویان است. روشکار: جامعه آماری این پژوهش همبستگی شامل دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر بودند که از میان آنها ۲۰۰ نفر به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب و به مقیاس شوخطبعی (فرم25 سئوالی)، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (فرم 36 سئوالی) و مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو (فرم 20 سئوالی) پاسخ دادند. جهت تحلیل دادهها از روش آماری رگرسیون چندمتغیره همزمان استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین شوخطبعی با ناگویی هیجانی رابطه مثبت و معنی دار (۰۵/0=P ، 17/0- =r) وجود دارد اما بین شوخطبعی و دشواری در تنظیم هیجان رابطه وجود ندارد (۰۵/0=P ، 08/0- =r) همچنین بین ناگویی هیجانی و دشواری در تنظیم هیجان نیز رابطه مثبت و معنی دار (۰1/0=P ، 19/0- =r) وجود دارد. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان بر اهمیت موثر شوخ طبعی در کاهش دشواری هیجانی و ناگویی هیجانی نتیجهگیری کرد.
کلید واژگان
تنظیم هیجانشوخطبعی
ناگویی هیجانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایرانکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
شاپا
1028-69181684-4300



