اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری گروهی بر دلبستگی، نگرش های ناکارآمد و میزان سازگاری زناشویی افراد متاهل
(ندگان)پدیدآور
استادی, نقیبادله, مرتضیمحسنی بیرجندی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری گروهی بر دلبستگی، نگرشهای ناکارآمد و میزان سازگاری زناشویی افراد متاهل انجام شد. روشکار: شرکتکنندگان این کارآزمایی بالینی، 16 نفر از متاهلین با سبک دلبستگی ناایمن و سازگاری زناشویی پایین بودند که به صورت در دسترس از مراجعین به مجتمع بهداشتی-درمانی شهرداری مشهد در سال 1390 انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 8 نفرهی آزمون و شاهد قرار گرفتند. شرکتکنندگان هر دو گروه با مقیاسهای سبکهای دلبستگی بزرگسالان کالینز و رید (RAAS)، سازگاری زناشویی لاک و والاس (LWMAS) و مقیاس نگرشهای ناکارآمد (DAS) ارزیابی شدند. گروه آزمون در 8 جلسهی هفتگی گروهدرمانی شناختی-رفتاری (2 ماه) در مجتمع بهداشتی-درمانی شهرداری مشهد شرکت کردند. گروه شاهد نیز همزمان تحت 8 جلسه آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمونهای مکنمار، تحلیل کوواریانس یکسویه و تی گروههای مستقل با کمک نرمافزارSPSSتحلیل شدند. یافتهها: آموزش شناختی-رفتاری گروهی باعث کاهش معنیدار نگرشهای ناکارآمد (001/0P میتواند به بهبود سبک دلبستگی بینجامد (005/0Pنتیجهگیری: آموزش شناختی-رفتاری گروهی به عنوان یک رویکرد درمانی میتواند در تغییر میزان وابستگی،اضطراب، نگرشهای ناکارآمد و سبکهای دلبستگی زوجین، موثر باشد.
کلید واژگان
آموزشدلبستگی
زناشویی
شناختی-رفتاری
نگرش
شماره نشریه
62تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جامکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام
روان پزشک، مرکز تحقیقات روان پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
شاپا
1028-69181684-4300




