• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 22, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 22, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه ابعاد نظریه ذهن و بازشناسی هیجان در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال طیف اتیسم و اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: اختلال طیف اتیسم و اختلال نقص توجه- بیش­فعالی (ADHD) با نقایص شناختی و اجتماعی همراه می­باشند. هدف عمده مطالعه حاضر مقایسه توانایی نظریه ذهن و بازشناسی هیجان در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال طیف اتیسم و ADHD بود. روش کار: روش پژوهش از نوع علی- مقایسه­ای بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD و اختلال­ طیف اوتیسم با عملکرد بالا در مدارس و کلینیک­های خدمات روا­ن­شناختی و مشاوره مناطق هفت گانه آموزش و پرورش مشهد طی 4 ماه نخست سال 1396 بود. نمونه شامل 85 کودک و نوجوان (42 نفر مبتلا به اختلال­های طیف اتیسم و 43 نفر مبتلا به ADHD) بود که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. شرکت­کنندگان آزمون ذهن­خوانی از طریق تصویر چشم، آزمون باور کاذب سالی- ان و آزمون بازشناسی هیجان چهره را تکمیل نمودند. داده­ها با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که گروه مبتلا به ADHD نسبت به گروه مبتلا به اختلال طیف اتیسم در جنبه شناختی و عاطفی نظریه ذهن  (001/0=P) و خرده­مقیاس­های حالات مثبت (001/0=P)، حالات منفی (04/0=P) و حالات خنثی (03/0=P) نمرات بالاتری به دست آوردند. گروه مبتلا به اختلال طیف اتیسم نمرات بالاتری در هیجان ترس کسب نمودند (007/0P=). نتیجه­گیری: یافته­های این پژوهش نشان­دهنده نقصان بالای شناخت اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال طیف اتیسم و لزوم آموزش مهارت­های بازشناسی حالات ذهنی جهت ارتقای توانمندی­های اجتماعی و بهبود تعاملات اجتماعی به این دسته از کودکان و نوجوانان است.
    کلید واژگان
    اختلال نقص توجه بیش‌فعالی
    اوتیسم
    نظریه ذهن
    هیجان

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences

    شاپا
    1028-6918
    1684-4300
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2020.16159
    http://jfmh.mums.ac.ir/article_16159.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266720

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب