• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 21, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 21, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش مهارت‌های شناختی مبتنی بر کاهش استرس بر اضطراب تکلیف شب دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    ابهرزنجانی, فرنازتوزنده جانی, حسنامیری, مهدی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های شناختی مبتنی بر کاهش استرس بر اضطراب تکلیف شب دانش­آموزان انجام شد. روش­کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی دوره دوم استان خراسان رضوی دارای اضطراب تکلیف شب بود. تعداد 24 نفر (دو گروه آزمون و شاهد) از آن‌ها به روش هدفمند انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه مقیاس مشکل تکالیف خانه کودکان آنسکو و همکاران (1987) استفاده گردید. پس از اجرای پیش‌آزمون، آموزش مهارت­های شناختی طی 8 جلسه 45 دقیقه­ای به گروه آزمون ارایه گردید. پس از پایان برنامه آموزشی، از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. برای تحلیل داده­ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان می­دهد که پس از کنترل اثر پیش­آزمون، تفاوت نمره­های پیش­آزمون- پس­آزمون دو گروه برای متغیر اضطراب تکلیف خانه شب، معنی­دار است و میانگین نمره­های گروه آزمون در متغیر اضطراب تکلیف خانه نیز به طور معنی­داری کمتر از گروه شاهد است (45/0=مجذور اتا، 05/0>P، 26/17=F). میزان تاثیر این مداخله بر اضطراب تکلیف خانه برابر 45/0 می­باشد. نتیجه­گیری: به نظر می­رسد که آموزش مهارت­های شناختی مبتنی بر کاهش استرس بر اضطراب تکلیف شب دانش­آموزان، موثر است.
    کلید واژگان
    اضطراب
    استرس
    تکلیف
    دانش‌آموزان
    مهارت‌های شناختی
    روان شناسی کودک و نوجوان

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دکترای تخصصی روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، واحد نیشابور، ایران
    دانشیار روان‌شناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خراسان رضوی، واحد نیشابور، ایران
    استادیار روان‌شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روان-پزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    شاپا
    1028-6918
    1684-4300
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2019.13913
    http://jfmh.mums.ac.ir/article_13913.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266700

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب