• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 11, شماره 44
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 11, شماره 44
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه ی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی، ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار

    (ندگان)پدیدآور
    قمری گیوی, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    229.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش جهت مقایسه‌ی کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه‌ بیش‌فعالی، ناتوانی در یادگیری و کودکان بهنجار انجام‌ شد. روش‌کار: پژوهش ‌مقایسه‌ای حاضر بر روی تمامی دانش‌آموزان سوم ابتدایی تا اول راهنمایی که در سال 1386 در مدارس عادی و مراکز کودکان استثنایی شهر اردبیل تحصیل می‌کردند اجرا شد. شصت آزمودنی  شامل 20 پسر مبتلا به اختلال نقص‌توجه ‌بیش‌فعالی، 20 کودک مبتلا به ناتوانی در یادگیری و 20 کودک عادی،  به شیوه‌ی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش نامه‌ی کانرز، آزمون قلب‌ها و گل‌ها، آزمون های سیمون 1 و2، آزمون جستجوی دیداری و آزمون ارزیابی هوش ریون استفاده ‌شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی LSD تحلیل‌گردیدند. یافته‌ها: نتایج تفاوت معنی‌داری در زمینه کارکردهای اجرایی بین سه گروه نشان‌ دادند (00/0P (05/ 0PP>). کودکان مبتلا به ناتوانی در یادگیری نسبت به کودکان بهنجار در هر دو زمینه‌ی بازداری و حافظه‌ی فعال نمرات کمتری کسب‌کردند (01/ 0). کودکان مبتلا به ناتوانی در یادگیری نسبت به کودکان بهنجار در هر دو زمینه‌ی بازداری و حافظه‌ی فعال نمرات کمتری کسب‌کردند (01/ 0P
    کلید واژگان
    اختلال نقص توجه بیش فعالی
    کارکردهای اجرایی
    کودک
    ناتوانی در یادگیری

    شماره نشریه
    44
    تاریخ نشر
    2009-12-22
    1388-10-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روان شناسی دانشگاه محقق اردبیلی

    شاپا
    1028-6918
    1684-4300
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2009.1216
    http://jfmh.mums.ac.ir/article_1216.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266646

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب