| dc.contributor.author | طاهری, ژاله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:41:20Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:41:20Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:41:20Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:41:20Z | |
| dc.date.issued | 2010-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2010-06-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1389-03-26 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | طاهری, ژاله. (1389). عوامل موثر در الگوی مناسب باورهای انگیزشی دانش آموزان دبیرستانی در شهر تهران. مجله اصول بهداشت روانی, 12(48), 83-662. doi: 10.22038/jfmh.2010.1029 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1028-6918 | |
| dc.identifier.issn | 1684-4300 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2010.1029 | |
| dc.identifier.uri | http://jfmh.mums.ac.ir/article_1029.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266600 | |
| dc.description.abstract | باورهای انگیزشی دستهای از معیارهای شخصی و اجتماعی هستند که افراد برای انجام یک عمل به آنها مراجعه میکنند. این باورها دربرگیرندهی چندین سازهی متفاوت هستند که توسط الگوهای نظری متفاوت مانند نظریههای اسناد، خود کارآمدی، هدف و انگیزش درونی به وجود آمدهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر (خانوادگی، فردی، آموزشگاهی و محیطی) در الگوی مناسب باورهای انگیزشی<br clear="all" /> دانشآموزان تهرانی است.
روشکار: این پژوهش، پیمایشی و نمونهی آماری آن را 499 دانشآموز دبیرستانی شامل 282 دختر (6/56 درصد) و 217 پسر (4/43 درصد) با دامنهی سنی 18-15 سال تشکیل دادند که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی از میان دانشآموزان دبیرستانهای منطقهی یک آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 89-1388 انتخاب شدند. پرسشنامهی راهبردهای خودانگیخته برای یادگیری (MSLQ)، پرسشنامهی تجدید نظر شدهی سنجش نگرش نسبت به مدرسه (SAAS-R)، مقیاس کنترل درونیبیرونی راتر، پرسشنامهی محققساخته جهت سنجش عوامل آموزشگاهی، پرسشنامهی محققساخته جهت سنجش فرهنگ و ارزشهای اجتماعی و پرسشنامهی وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده در اختیار آنها قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از آزمون مقایسهی میانگینهای مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان چندگانه استفاده شد.
یافتهها: بیشترین ارتباط معنیدار عوامل فوق با باورهای انگیزشی دانشآموزان به ترتیب عبارت بودند از عوامل محیطی (440/0=r)، عوامل فردی (426/0=r) و عوامل آموزشگاهی (248/0=r) (01/0><em>P</em>). همچنین عوامل خانوادگی ارتباط معنیداری با باورهای انگیزشی دانشآموزان نداشت (002/0-=r، 05/0<<em>P</em>).
نتیجه گیری: بین باورهای انگیزشی دانشآموزان با عوامل محیطی، عوامل فردی و عوامل آموزشگاهی رابطهی مستقیم و مثبتی وجود دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 386 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.publisher | Mashhad University of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله اصول بهداشت روانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Fundamentals of Mental Health | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2010.1029 | |
| dc.subject | انگیزش | fa_IR |
| dc.subject | دانش آموز | fa_IR |
| dc.subject | کنترل درونی بیرونی | fa_IR |
| dc.subject | نگرش | fa_IR |
| dc.title | عوامل موثر در الگوی مناسب باورهای انگیزشی دانش آموزان دبیرستانی در شهر تهران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 48 | |
| dc.citation.spage | 83 | |
| dc.citation.epage | 662 | |