تحلیل مسیر منبع کنترل، نشانگان افسردگی و پیشرفت تحصیلی بر افکار خودکشی:نقش تعدیل کنندگی جنس
(ندگان)پدیدآور
فدایی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعات شیوعشناسی نشان میدهد که مشکلات مربوط به بهداشت روانی در بین دانشجویان، یکی از عمدهترین مسائل آموزش عالی است. لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش منبع کنترل، نشانگان افسردگی و پیشرفت تحصیلی بر افکار خودکشی دانشجویان انجام شد.
روشکار: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و بر حسب نوع استفاده از نتایج، کاربردی است. نمونهای شامل250 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران در سال تحصیلی 88-1387 است که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و با مقیاسهای افکار خودکشی (SIS)، افسردگی دانشجویان (UCDI) و منبع کنترل راتر مورد اندازهگیری قرار گرفتند. دادههای به دست آمده از مقیاسهای مذکور با استفاده از روش تحلیل مسیر به کمک نرمافزار لیزرل تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج بررسی همبستگی بین متغیرهای پیشبین و ملاک حاکی از آن است که جهت رابطه در هر دو گروه دختر و پسر در ماتریس همبستگی دو متغیره یکسان است. اما معنیداری ضرایب و میزان واریانس تبیین شدهی بین متغیرها در دو گروه دختر و پسر متفاوت است.
نتیجه گیری: یافتهها حاکی از ضرورت توجه به متغیرهای منبع کنترل، میزان افسردگی و پیشرفت تحصیلی و ارتباط آنها با افکار خودکشی دانشجویان است. جهت حفظ و ارتقای بهداشت روانی، پیشرفت تحصیلی دانشجویان و ارایهی خدمات مناسب بهداشت روانی باید به نقش اثربخشی این متغیرها توجه شده و در آزمونهای غربالگری و پایش سلامت روانی دانشجویان مد نظر قرار گیرند.
کلید واژگان
افسردگیافکار خودکشی
پیشرفت تحصیلی
دانشجویان
منبع کنترل
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2011-06-221390-04-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روان شناسی خانواده درمانی، پژوهشکده ی خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانشاپا
1028-69181684-4300




