ارتباط بین سلامت روان و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد
(ندگان)پدیدآور
خندقی, مقصود امیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
توجه به تفکر انتقادی یکی از اهداف آموزش عالی و مولفهای کلیدی در سلامت روان دانشجویان است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سلامت روان و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفت.
روشکار: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی 357 نفر از دانشجویان (196 دختر و 161 پسر) که در سال تحصیلی 90-1389 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به تحصیل بودند با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و با استفاده از پرسشنامههای سلامت عمومی گلدبرگ و آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون مانووا تحلیل شدند.
یافته ها: همبستگی معنیداری بین سلامت روان و تفکر انتقادی دانشجویان وجود داشت (01/0>P) که از بین مولفههای سلامت روان اضطراب، بیشترین همبستگی(17/0- =r، 01/0=P) و افسردگی، کمترین همبستگی (06/0- =r، 05/0P) را با تفکر انتقادی نشان داد. همچنین، واریانس سلامت روان دانشجویان از طریق تفکر انتقادی قابل پیشبینی بود (01/0>P). در ضمن دختران در سلامت روان نسبت به پسران از وضعیت بهتری برخوردار بوده (001/0>P) اما از نظر میزان تفکر انتقادی هر دو جنس در یک سطح قرار داشتند (05/0P).
نتیجه گیری: با توجه به رابطهی معنیدار بین سلامت روان و تفکر انتقادی، میتوان نتیجه گرفت که بهبود فرایند تفکر انتقادی به ارتقای سطح سلامت روان دانشجویان منجر میگردد. به ویژه این که مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان رشتههای مرتبط با مشاغل پزشکی و بهداشتی، ضرورتی مضاعف دارد
کلید واژگان
انتقادیتفکر
دانشجو
سلامت روان
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2011-06-221390-04-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهدشاپا
1028-69181684-4300




