| dc.contributor.author | ثمری, علی اکبر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T04:41:18Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T04:41:18Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T04:41:18Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T04:41:18Z | |
| dc.date.issued | 2007-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1386-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2007-04-04 | en_US |
| dc.date.submitted | 1386-01-15 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ثمری, علی اکبر. (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی وپیشرفت تحصیلی در دانشجویان. مجله اصول بهداشت روانی, 9(36), 75-80. doi: 10.22038/jfmh.2007.1782 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1028-6918 | |
| dc.identifier.issn | 1684-4300 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2007.1782 | |
| dc.identifier.uri | http://jfmh.mums.ac.ir/article_1782.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266588 | |
| dc.description.abstract | امروزه هوش هیجانی به عنوان یک موضوع جدید در حوزه روان شناسی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، مبین نقش هوش هیجانی و مولفه های آن در جنبه های مختلف زندگی فرد همچون پیشرفت تحصیلی، ازدواج ، شغل و روابط اجتماعی می باشد. <br/>روش کار: پژوهش حاضر که با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی، سن و جنسیت در دانشجویان انجام گرفته یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته روان شناسی بالینی مشغول به تحصیل در سال 86-85 در دانشگاه آزاد کاشمر و نمونه مورد نظر شامل 112 نفر بوده است که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیده اند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه استاندارد شده هوش هیجانی بار- آن و به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی از معدل دانشجویان استفاده شده است. جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات نیز از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل استفاده شده است. <br/>نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که بین نمره کلی هوش هیجانی و برخی مؤلفه های آن با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری در سطح (05/0P<) وجود دارد. همچنین بین سن با هوش هیجانی در سطح (01/0P<) و با مولفه های آن در سطح (05/0P<) رابطه وجود دارد. در مورد رابطه هوش هیجانی با جنسیت، نتایج پژوهش نشان داد که بین دختران و پسران ، در نمره کلی هوش هیجانی تفاوت معنی دار ی وجود ندارد، اما در دو مولفه آن تفاوت معنی دار وجود داشت (05/0P<). <br/>بحث: به منظور رسیدن به سطح بالایی از مهارت های تحصیلی، علاوه بر توانایی های شناختی کلی، فرد باید به رشد مناسب در جنبه هایی همچون کنترل هیجانات و عواطف دست یابد، به معنای دیگر دانشجویان بدون دستیابی به این مولفه ها که هوش هیجانی را می سازنند قادر به یادگیری بهینه موضوعات درسی نخواهند بود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 211 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.publisher | Mashhad University of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله اصول بهداشت روانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Fundamentals of Mental Health | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2007.1782 | |
| dc.subject | هوش هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | پیشرفت تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان | fa_IR |
| dc.title | بررسی رابطه هوش هیجانی وپیشرفت تحصیلی در دانشجویان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای روان شناسی سلامت، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 36 | |
| dc.citation.spage | 75 | |
| dc.citation.epage | 80 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-0437-1987 | |