نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorثمری, علی اکبرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:41:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:41:18Z
dc.date.available1399-07-09T04:41:18Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:41:18Z
dc.date.issued2007-12-22en_US
dc.date.issued1386-10-01fa_IR
dc.date.submitted2007-04-04en_US
dc.date.submitted1386-01-15fa_IR
dc.identifier.citationثمری, علی اکبر. (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی وپیشرفت تحصیلی در دانشجویان. مجله اصول بهداشت روانی, 9(36), 75-80. doi: 10.22038/jfmh.2007.1782fa_IR
dc.identifier.issn1028-6918
dc.identifier.issn1684-4300
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2007.1782
dc.identifier.urihttp://jfmh.mums.ac.ir/article_1782.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266588
dc.description.abstractامروزه هوش هیجانی به عنوان یک موضوع جدید در حوزه روان شناسی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، مبین نقش هوش هیجانی و مولفه های آن در جنبه های مختلف زندگی فرد همچون پیشرفت تحصیلی، ازدواج ، شغل و روابط اجتماعی می باشد. <br/>روش کار: پژوهش حاضر که با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی، سن و جنسیت در دانشجویان انجام گرفته یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان رشته روان شناسی بالینی مشغول به تحصیل در سال 86-85 در دانشگاه آزاد کاشمر و نمونه مورد نظر شامل 112 نفر بوده است که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیده اند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه استاندارد شده هوش هیجانی بار- آن و به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی از معدل دانشجویان استفاده شده است. جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات نیز از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل استفاده شده است. <br/>نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که بین نمره کلی هوش هیجانی و برخی مؤلفه های آن با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری در سطح (05/0P<) وجود دارد. همچنین بین سن با هوش هیجانی در سطح (01/0P<) و با مولفه های آن در سطح (05/0P<) رابطه وجود دارد. در مورد رابطه هوش هیجانی با جنسیت، نتایج پژوهش نشان داد که بین دختران و پسران ، در نمره کلی هوش هیجانی تفاوت معنی دار ی وجود ندارد، اما در دو مولفه آن تفاوت معنی دار وجود داشت (05/0P<). <br/>بحث: به منظور رسیدن به سطح بالایی از مهارت های تحصیلی، علاوه بر توانایی های شناختی کلی، فرد باید به رشد مناسب در جنبه هایی همچون کنترل هیجانات و عواطف دست یابد، به معنای دیگر دانشجویان بدون دستیابی به این مولفه ها که هوش هیجانی را می سازنند قادر به یادگیری بهینه موضوعات درسی نخواهند بود.fa_IR
dc.format.extent211
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofمجله اصول بهداشت روانیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Fundamentals of Mental Healthen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2007.1782
dc.subjectهوش هیجانیfa_IR
dc.subjectپیشرفت تحصیلیfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.titleبررسی رابطه هوش هیجانی وپیشرفت تحصیلی در دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای روان شناسی سلامت، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کاشمرfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue36
dc.citation.spage75
dc.citation.epage80
nlai.contributor.orcid0000-0003-0437-1987


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد