خودتنظیمی به عنوان میانجی بین ابعاد والدینی غیرحمایتی و پرخاشگری نوجوانان:روش مدل یابی معادله ی ساختاری (SEM)
(ندگان)پدیدآور
واحدی, شهرامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه پرخاشگری نوجوانان به یکی از مهمترین مسایل اجتماعی تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین ابعاد والدینی غیرحمایتی (طرد، تهدید و سهلگیری)، خودتنظیمی و پرخاشگری نوجوانان با استفاده از روش مدلیابی ساختاری است. روشکار: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. به این منظور، 192 دانشآموز (96 دختر، 96 پسر) با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای فرزندپروری، خودتنظیمی و مقیاس رفتار اجتماعی را تکمیل کردند. برای ارزیابی مدل پیشنهادی از روش مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) و بر اساس نرمافزار Amos ویرایش 16 استفاده شد. یافته ها: بین پرخاشگری دختران و پسران تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0P>). همچنین نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار است. دو بعد والدینی غیرحمایتی (طرد و سهلگیری) و خودتنظیمی به عنوان متغیرهای پیشبین معنیداری برای پرخاشگری نوجوانان محسوب میشود. خودتنظیمی نوجوان تا حدی اثرات ابعاد والدینی غیرحمایتی را بر پرخاشگری آنان میانجیگری میکند. ). همچنین نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار است. دو بعد والدینی غیرحمایتی (طرد و سهلگیری) و خودتنظیمی به عنوان متغیرهای پیشبین معنیداری برای پرخاشگری نوجوانان محسوب میشود. خودتنظیمی نوجوان تا حدی اثرات ابعاد والدینی غیرحمایتی را بر پرخاشگری آنان میانجیگری میکند. نتیجه گیری: نتایج حاصل نشان داد که همسو با مدل مفهومی، ابعاد والدینی غیرحمایتی به طور مستقیم و غیرمستقیم (خودتنظیمی) با پرخاشگری نوجوانان رابطه دارد.
کلید واژگان
پرخاشگریخودتنظیمی
نوجوان
والدینی
شماره نشریه
49تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
استادیار روان شناسی تربیتی، دانشگاه تبریزشاپا
1028-69181684-4300




