تعیین سهم سبکهای دلبستگی در پیشبینی میزان شادکامی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
مغنیزاده, زهراهوشمند, الههطالبیان شریف, جعفرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: با توجه به این که روانشناسی مثبتنگر به ویژه به عنوان رویکرد تازهای در روانشناسی بر فهم و تشریح احساس ذهنی بهزیستی و همچنین پیشبینی دقیق عوامل موثر بر آن، تمرکز یافته است، مطالعهی حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای دلبستگی در پیشبینی میزان شادکامی دانشجویان صورت گرفت.روشکار: روش مطالعه، همبستگی و جامعهی آماری شامل تمامی دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 93-1392 بودند که تعداد 357 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و پرسشنامههای شادکامی و سبکهای دلبستگی را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شدند.یافتهها: بین شادکامی با سبک دلبستگی ایمن، رابطهی مثبت و معنیدار (44/0=r، 001/0=P) و با سبک اجتنابی (25/0-=r، 01/0=P) و دوسوگرا (19/0-=r، 05/0=P) رابطهی منفی و معنیدار وجود دارد. از بین سبکهای سهگانهی دلبستگی، فقط سبک دلبستگی ایمن، قادر به پیشبینی میزان شادکامی دانشجویان مورد بررسی بود (001/0 =P ، 36/0=Beta). به گونهای که به ازای یک نمره افزایش در سبک دلبستگی ایمن میتوان پیشبینی کرد نمرهی شادکامی دانشجویان 36/0 افزایش مییابد.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای حاصل از مطالعهی حاضر و نقش سبک دلبستگی ایمن در پیشبینی شادکامی، توجه به پیوند عاطفی ایمن و عمیق بین والد-کودک در دوران کودکی به جهت تاثیر در بزرگسالی، به والدین توصیه میگردد.
کلید واژگان
روانشناسی مثبتگراسبک دلبستگی
شادکامی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایراندکترای مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، عضو هیئت علمی گروه بهداشت و مدیریت، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
دکتری روانشناسی، عضو هیئت علمی دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
شاپا
1028-69181684-4300




