• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله اصول بهداشت روانی
    • دوره 8, شماره 30
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه ویژگی های شخصیتی و بهداشت روان دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان و دبیرستان های عادی

    (ندگان)پدیدآور
    حق شناس, حسنچمنی, امیر رضافیروزآبادی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    215.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    نوجوانان سرمایه های آینده جامعه هستند. مدارس ویژه پرورش استعداد های درخشان دارای محیطی نسبتاً متفاوت با مدارس عادی می باشند. تفاوت دو محیط آموزشی می تواند موجب تقویت یا ایجاد ویژگی های شخصیتی متفاوت در دو گروه دانش آموزان این مدارس شود. پژوهش حاضر برای بررسی تفاوت های احتمالی موجود در ویژگی های شخصیتی و بهداشت روان دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان و عادی طراحی و اجرا گردید. روش کار: نمونه ای مشتمل بر 200 دانش آموز (97 نفر تیزهوشان و 103 نفر عادی) از میان دانش آموزان مقطع سال سوم دبیرستان انتخاب شدند سپس ابعاد شخصیت نمونه ها با استفاده از پرسش نامه NEOPI-R و نیز سطح بهداشت روان آنها با به کارگیری پرسش نامه سلامت عمومی ( 28 GHQ -) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج: یافته ها نشان داد که دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان درمقایسه با دانش آموزان عادی نمرات نسبتاً بالاتری در شاخص بازبودن به تجربه ها ( 05/0 = p) و نمرات پایین تری در شاخص توافق (012/0p=) دارند. به علاوه دختران در مقایسه با پسران نمرات بالاتری در شاخص توافق کسب کرده اند (001/0 p=). از طرف دیگر نتایج نشان داد که دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان از سطح بهداشت روانی بهتری نسبت به دانش آموزان مدارس عادی برخوردارند (001/0p=) که این تفاوت در نمرات اضطراب (001/0p=) و افسردگی (001/0p=) معنی دار می‌باشد. به علاوه دختران تیزهوشان از سطح بهداشت روانی بهتری نسبت به دختران مدارس عادی برخوردارند (008/0 p=) که این تفاوت در سه خرده مقیاس اضطراب (009/0 p=)، افسردگی (012/0 p=)، و علایم جسمانی (005/0 p=) معنی دار بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش به نظر می‌رسد که دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان از نظر برخی از ابعاد شخصیتی و نیز سطح بهداشت روان با دانش آموزان عادی متفاوت هستند. شرایط مطلوب محیط آموزشی و نوع برخورد خانواده می‌تواند در این تفاوت ها نقش داشته باشد.
    کلید واژگان
    شخصیت
    بهداشت روان
    دانش آموزان
    تیزهوشان

    شماره نشریه
    30
    تاریخ نشر
    2006-06-22
    1385-04-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، روان شناس بالینی
    روان پزشک
    استادیار، روان پزشک - دانشگاه علوم پزشکی شیراز

    شاپا
    1028-6918
    1684-4300
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jfmh.2006.1841
    http://jfmh.mums.ac.ir/article_1841.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266467

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب