شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر شبکه سبلان اردبیل در حوزه سرگرمی طی ده سال آینده
(ندگان)پدیدآور
سپهری, محمد باقرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: مقاله حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر آینده مصرف رسانهای شبکه سبلان با تاکید بر سرگرمی نوشته شده است. روش: شیوه تحقیق براساس نگاهی آیندهبینانه (1397 تا 1407) و با روش ترکیبی کتابخانهای و دلفی است. براساس پویشهایی از نوع محیط دور و محیط رقابت و بر مبنای مطالعات آیندهپژوهانه، دیدگاهها و نظرات خبرگان، عوامل و عناصر مربوط به آینده مورد نظر شناسایی شدهاند. یافتهها: 48 عامل در پنج گروه محیط دور و پنج گروه از محیط رقابت شناسایی شد و خبرگان نسبت به اهمیت و عدم قطعیت آنها پاسخ دادهاند. در عوامل محیط رقابت، مخاطبان از نظر اهمیت با 72/86 درصد و از نظر عدم قطعیت، کالاهای جانشین با 44/76 درصد بیش از سایر عوامل و در عوامل محیط دور نیز فناوری از نظر اهمیت با 43/85 درصد و از نظر عدم قطعیت، اخلاق با 17/89 درصد بیش از سایرین بودهاند. در رتبهبندی عوامل، براساس شاخص اهمیت، استفاده از قالبها و ساختارهای جدید با 15/93 درصد و نگاه مدیران شبکه سبلان به سرگرمی با 70/90 درصد بیش از سایر عوامل اهمیت داشتهاند. همچنین در عدم قطعیت، مسایل جنسی و خشونت با 64/92 درصد و اینفوتینمنت با 82/88 درصد از عدم قطعیت بیشتری برخوردار بودهاند. نتیجهگیری: آیندهای که شبکه سبلان در آن فعالیت خواهد کرد مبتنی بر محیطهای رقابتیتر و تخصصیتر از امروز خواهد بود. شبکههای استانی، سراسری و ماهوارهای با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته در راستای جذب مخاطبان بیشتر، شرایط رقابتی سختی را برای شبکه سبلان ایجاد خواهند کرد.
کلید واژگان
آیندهپژوهیرسانههای محلی
پویش محیطی
برنامههای تفریحی و سرگرمی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه بین المللی امام خمینیImam Khomeini International Universiry
سازمان پدید آورنده
صداوسیمای مرکز اردبیل - مدیر پژوهششاپا
6365-24232676-6183




