نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشمس, عفتfa_IR
dc.contributor.authorمرادی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorغیور باغبانی, سید مرتضیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:40:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:40:05Z
dc.date.available1399-07-09T04:40:05Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:40:05Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-04-24en_US
dc.date.submitted1398-02-04fa_IR
dc.identifier.citationشمس, عفت, مرادی, محسن, غیور باغبانی, سید مرتضی. (1398). سناریوهای آینده کسب و کارهای نوپای ایران در افق 1404. آینده پژوهی ایران, 4(2), 55-79. doi: 10.30479/jfs.2020.10525.1047fa_IR
dc.identifier.issn6365-2423
dc.identifier.issn2676-6183
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30479/jfs.2020.10525.1047
dc.identifier.urihttp://jfs.journals.ikiu.ac.ir/article_2124.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266157
dc.description.abstractهدف: هدف اصلی این پژوهش، تدوین سناریو­های آینده کسب و کارهای نوپای ایران در افق 1404 است. روش: در این پژوهش، ترکیبی از روش­های سناریو، استیپ و ماتریس تحلیل بر­گذراستفاده شده است. نرم‌افزار مورد استفاده پژوهش، میک­مک است. یافته­ها: چهار سناریو با عناوین فرشتگان ­ثروت، مدرنیته در وقتی دیگر، چرخش به عقب و عقلانیت در محدودیت انتخاب و تدوین شده است. در سناریوی اول، دو متغیر بازار ­دیجیتال و تاب­آوری در حد مطلوب قرار داشته و گسترش شبکه اینترنت پهن­باند، شبکه تلفن همراه و... مردم را به یکی از استفاده­کنندگان محصولات و خدمات این شرکت­­ها تبدیل کرده است. در سناریوی دوم، کشور در مقابل تهدید­های داخلی و خارجی مقاوم شده است؛ از طرف تقاضا­کنندگان، هنوز درکی مشترک از نحوه فعالیت این­گونه کسب و کارها وجود ندارد و سیستم­های سنتی با تکنولوژی­های نوین منطبق نشده­اند. در سناریوی سوم، کشور در بحران­های مخرب اقتصادی قرار گرفته، شرایط نامناسب تکنولوژی در کشور و ضریب نفوذ ­اینترنت نامناسب، فعالیت این کسب و کار­­ها را با مشکل مواجه ساخته است. در سناریوی چهارم، کسب و کار­های نوپا، تهدید را به فرصت تبدیل نموده و سهم بازار بالایی را در کشور به دست گرفته­اند. نتیجه­گیری: شناسایی شاخص­ها، برنامه­ریزان و سیاست­گذاران را متوجه این مسئله می­نماید که در حال حرکت به سمت کدام سناریو هستیم. همچنین شاخص­ها به سیاست­گذاران و برنامه­ریزان این هشدار را می­دهد اگر بخواهیم به سمت سناریوی مطلوب حرکت نماییم، باید کدام شاخص­ها را تبدیل به شاخص مطلوب نماییم.fa_IR
dc.format.extent974
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بین المللی امام خمینیfa_IR
dc.publisherImam Khomeini International Universiryen_US
dc.relation.ispartofآینده پژوهی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Iran Future Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30479/jfs.2020.10525.1047
dc.subjectآینده­پژوهیfa_IR
dc.subjectکسب و کار نوپاfa_IR
dc.subjectسناریونویسیfa_IR
dc.subjectمدل STEEPfa_IR
dc.subjectماتریس تحلیل برگذرfa_IR
dc.subjectافق 1404fa_IR
dc.titleسناریوهای آینده کسب و کارهای نوپای ایران در افق 1404fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه مدیریت، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue2
dc.citation.spage55
dc.citation.epage79


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد