• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آینده پژوهی ایران
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آینده پژوهی ایران
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سناریوهای آینده کسب و کارهای نوپای ایران در افق 1404

    (ندگان)پدیدآور
    شمس, عفتمرادی, محسنغیور باغبانی, سید مرتضی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    974.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف اصلی این پژوهش، تدوین سناریو­های آینده کسب و کارهای نوپای ایران در افق 1404 است. روش: در این پژوهش، ترکیبی از روش­های سناریو، استیپ و ماتریس تحلیل بر­گذراستفاده شده است. نرم‌افزار مورد استفاده پژوهش، میک­مک است. یافته­ها: چهار سناریو با عناوین فرشتگان ­ثروت، مدرنیته در وقتی دیگر، چرخش به عقب و عقلانیت در محدودیت انتخاب و تدوین شده است. در سناریوی اول، دو متغیر بازار ­دیجیتال و تاب­آوری در حد مطلوب قرار داشته و گسترش شبکه اینترنت پهن­باند، شبکه تلفن همراه و... مردم را به یکی از استفاده­کنندگان محصولات و خدمات این شرکت­­ها تبدیل کرده است. در سناریوی دوم، کشور در مقابل تهدید­های داخلی و خارجی مقاوم شده است؛ از طرف تقاضا­کنندگان، هنوز درکی مشترک از نحوه فعالیت این­گونه کسب و کارها وجود ندارد و سیستم­های سنتی با تکنولوژی­های نوین منطبق نشده­اند. در سناریوی سوم، کشور در بحران­های مخرب اقتصادی قرار گرفته، شرایط نامناسب تکنولوژی در کشور و ضریب نفوذ ­اینترنت نامناسب، فعالیت این کسب و کار­­ها را با مشکل مواجه ساخته است. در سناریوی چهارم، کسب و کار­های نوپا، تهدید را به فرصت تبدیل نموده و سهم بازار بالایی را در کشور به دست گرفته­اند. نتیجه­گیری: شناسایی شاخص­ها، برنامه­ریزان و سیاست­گذاران را متوجه این مسئله می­نماید که در حال حرکت به سمت کدام سناریو هستیم. همچنین شاخص­ها به سیاست­گذاران و برنامه­ریزان این هشدار را می­دهد اگر بخواهیم به سمت سناریوی مطلوب حرکت نماییم، باید کدام شاخص­ها را تبدیل به شاخص مطلوب نماییم.
    کلید واژگان
    آینده­پژوهی
    کسب و کار نوپا
    سناریونویسی
    مدل STEEP
    ماتریس تحلیل برگذر
    افق 1404

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه بین المللی امام خمینی
    Imam Khomeini International Universiry
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران
    دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران.
    استادیار گروه مدیریت، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران

    شاپا
    6365-2423
    2676-6183
    URI
    https://dx.doi.org/10.30479/jfs.2020.10525.1047
    http://jfs.journals.ikiu.ac.ir/article_2124.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/266157

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب