سناریوهای آینده کسب و کارهای نوپای ایران در افق 1404
(ندگان)پدیدآور
شمس, عفتمرادی, محسنغیور باغبانی, سید مرتضینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، تدوین سناریوهای آینده کسب و کارهای نوپای ایران در افق 1404 است. روش: در این پژوهش، ترکیبی از روشهای سناریو، استیپ و ماتریس تحلیل برگذراستفاده شده است. نرمافزار مورد استفاده پژوهش، میکمک است. یافتهها: چهار سناریو با عناوین فرشتگان ثروت، مدرنیته در وقتی دیگر، چرخش به عقب و عقلانیت در محدودیت انتخاب و تدوین شده است. در سناریوی اول، دو متغیر بازار دیجیتال و تابآوری در حد مطلوب قرار داشته و گسترش شبکه اینترنت پهنباند، شبکه تلفن همراه و... مردم را به یکی از استفادهکنندگان محصولات و خدمات این شرکتها تبدیل کرده است. در سناریوی دوم، کشور در مقابل تهدیدهای داخلی و خارجی مقاوم شده است؛ از طرف تقاضاکنندگان، هنوز درکی مشترک از نحوه فعالیت اینگونه کسب و کارها وجود ندارد و سیستمهای سنتی با تکنولوژیهای نوین منطبق نشدهاند. در سناریوی سوم، کشور در بحرانهای مخرب اقتصادی قرار گرفته، شرایط نامناسب تکنولوژی در کشور و ضریب نفوذ اینترنت نامناسب، فعالیت این کسب و کارها را با مشکل مواجه ساخته است. در سناریوی چهارم، کسب و کارهای نوپا، تهدید را به فرصت تبدیل نموده و سهم بازار بالایی را در کشور به دست گرفتهاند. نتیجهگیری: شناسایی شاخصها، برنامهریزان و سیاستگذاران را متوجه این مسئله مینماید که در حال حرکت به سمت کدام سناریو هستیم. همچنین شاخصها به سیاستگذاران و برنامهریزان این هشدار را میدهد اگر بخواهیم به سمت سناریوی مطلوب حرکت نماییم، باید کدام شاخصها را تبدیل به شاخص مطلوب نماییم.
کلید واژگان
آیندهپژوهیکسب و کار نوپا
سناریونویسی
مدل STEEP
ماتریس تحلیل برگذر
افق 1404
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه بین المللی امام خمینیImam Khomeini International Universiry
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)، مشهد، ایراندانشیار گروه مدیریت، دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران.
استادیار گروه مدیریت، دانشگاه بینالمللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران
شاپا
6365-24232676-6183




