عصبیت رسانهای در تمدن نوین اسلامی و آینده بدیل رسانه ها؛ گذار از رسانة دولتمحور به رسانة تمدنی
(ندگان)پدیدآور
بابایی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعات تاریخ رسانه نشان داده است که رسانهها صرفنظر از نوع و شکل آنها و مدرن یا سنتی بودن، این قابلیت را دارند که در هرگونه حرکت و تحول اجتماعی، از جمله پیشرانها باشند. این مقاله به بررسی الزامات ساختاری و محتوایی رسانه، هم در زمینهسازی و هم در چشمانداز تمدن نوین اسلامی میپردازد. مقاله میکوشد به این پرسش اصلی پاسخ دهد که اگر قرار است رسانهها در زمینهسازی تحقق تمدن نوین اسلامی پیشران و یاریگر باشند، از نظر ساختاری و محتوایی از کدام ویژگیها باید برخوردار باشند؟ ازآنجاکه نوع و عملکرد رسانه در مقیاس محلی با نوع و عملکرد آن در مقیاس ملی و در اینجا تمدنی متفاوت است، انتظار میرود نوع و عملکرد رسانه در مقیاس تمدن نوین اسلامی نیز در تراز چنین تمدنی عمل کند. طرح مفهوم «رسانههای تمدنی» ازیکسو، و تبیین ویژگیهای آن، نظیر برخوردار بودن از رویکرد تمدنی، حرکت در مسیر وحدتآفرینی در عین کثرت، توحیدگرایی، عدالتمحوری، پیشرفتگرایی، نفی سلطه و... بهلحاظ محتوایی ازسویدیگر، و نیز طرح مفهوم «عصبیت رسانهای»[1] برمبنای خصلتهایی همچون همگرایی، یاریگری، و نیز تعلق خاطر رسانهای فراگیر و... برپایه اصول و مبانی اعتقادی، بهجای منافع رسانهای، گروهی، ملی، منطقهای، نَسَبی، طایفهای و قومیتی ازسوی سوم، مهمترین یافتههای این مقاله است. مقاله برای گردآوری دادههای پژوهش از روش اسنادی، و نیز برای تحلیل داده از رویکرد توصیفی ـ تحلیلی بهره گرفته است.
1- بهکارگیری دو مفهوم «رسانههای تمدنی» و «عصبیت رسانهای» برای نخستینبار و از نوآوریهای مقاله است.
کلید واژگان
عصبیت رسانهایآینده تمدنی
آینده تمدن اسلامی
رسانههای تمدنی
تمدن نوین اسلامی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه بین المللی امام خمینیImam Khomeini International Universiry
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه خوارزمیشاپا
6365-24232676-6183




