تغییرات شاخصهای تنوع و غنا با فاصله از جادههای اصلی و فرعی جنگلی
(ندگان)پدیدآور
دلجویی, آزادهعبدی, احسانمجنونیان, باریسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
جادههای جنگلی خطوط ارتباطی میان زیستگاههای طبیعیاند که به منظور خروج چوب، محصولات غیر چوبی، و تفرج از آنها استفاده میشود. ساخت این جادهها به قطع درختان در عرضی مشخص و تغییرات مستقیم و غیر مستقیم در اکوسیستم جنگل میانجامد. بهمنظور بررسی تغییرات شاخصهای تنوع و غنا با فاصله از جادههای اصلی و فرعی در بخش نمخانة جنگل آموزشیـ پژوهشی دانشگاه تهران، شانزده خطنمونه در دو سمت جادههای جنگلی و تیپ ممرزـ راش در نظر گرفته شد. در هر خطنمونه نُه قطعهنمونه به ابعاد 2Í1 متر عمود بر محور جاده در فواصل 0 (حاشیة جاده)، 5، 10، 15، 20، 30، 45، 60، و 100 متری اجرا شد. با ثبت فراوانی گونههای علفی در هر قطعهنمونه، شاخصهای تنوع شانونـ واینر و غنای گونه محاسبه و مقایسه شد. نمونههای خاک از عمق 0 تا 10 سانتیمتری مرکز هر قطعهنمونه در فواصل 0، 5، 60، و 100 متری برداشت و جهت تعیین خصوصیات فیزیکیـ شیمیایی به آزمایشگاه خاکشناسی منتقل شد و با استفاده از آنالیز چندمتغیره ارتباط عوامل محیطی و پوشش علفی بررسی شد. نتایج تفاوت معنادار بین تنوع و غنای گیاهان زیراشکوب را در جادههای اصلی و فرعی نشان نداد. در حالی که این شاخصها در فواصل مختلف حاشیة جادهها و در دامنة خاکبرداری و خاکریزی تفاوت معنادار دارند. نتایج نشاندهندة تأثیر جادههای جنگلی تا حدود 60 متری داخل جنگل است. بین عوامل محیطی و پارامترهای خاک، نور عامل اصلیِ استقرار، فراوانی، و توزیع گونهها در حاشیة جاده تا درون جنگل است.
کلید واژگان
دامنة خاکبرداریدامنة خاکریزی
شانونـ واینر
ممرزـ راش
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مهندسی جنگل دانشکدة منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایراندانشیار گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل دانشکدة منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران
استاد گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل دانشکدة منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران
شاپا
5052-20082383-0530




