• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه جنگل و فرآورده های چوب
    • دوره 66, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه جنگل و فرآورده های چوب
    • دوره 66, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعیین شاخص‏های مؤثر بر توسعة صادرات مبلمان چوبی ایران با روش فرایند تحلیل سلسله‏مراتبی (AHP)

    (ندگان)پدیدآور
    علیزاده, حسنفائزی پور, مهدیعزیزی, مجیدضیائی, محسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    604.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تجارت خارجی نقش چشمگیری در توسعة اقتصادی دارد که برخی آن را موتور یا سوخت رشد اقتصادی، برخی آن را روغن ماشین رشد، و برخی عامل تشدید نابرابری‏های بین‏المللی می‏دانند. در نظریه‏های کلاسیک تجارت بین‏المللی، صادرات مشخصۀ تجارت خارجی است. با توجه به محدودیت‏ها و موانع متعددی که برای صادرات نفتی وجود دارد کشورها به‏دنبال صادرات کالاهای غیر‏‏نفتی خود هستند. یکی از این کالاها صنایع چوب و مبلمان است که با توجه به سهم نزدیک به 2 درصدی این صنعت در تجارت جهانی، و همچنین تاریخچه و پتانسیل‏های بالقوۀ این صنعت در ایران، رشد و توسعۀ این صنعت و فراهم‏آوردن زمینۀ حضور هدفمند آن در بازارهای جهانی می‏تواند تأثیر به‏سزایی در افزایش تولید ناخالص داخلی و کسب درآمدهای غیر‏نفتی برای کشور داشته باشد. هدف از این مطالعه، تعیین شاخص‏های مؤثر بر توسعۀ صادرات مبلمان چوبی کشور به‏روش فرایند تحلیل سلسله‏مراتبی و با تصمیم‏گیری گروهی است. برای این منظور، پس از مطالعۀ اولیه و مصاحبه با عده‏ای از صاحبان صنایع مبلمان و کارشناسان مرتبط، شاخص‏های تأثیرگذار به شش گروه اصلی و 48 زیرشاخص تقسیم شدند. درجۀ اهمیت شاخص‏ها و زیر‏شاخص‏ها پس از اخذ آرای کارشناسان با فرایند تحلیل سلسله‏مراتبی و با نرم‏افزار اکسپرت چویس 2000 تعیین شد. نتایج نشان داد شاخص‏های مواد و محصول و اقتصاد و بازار در سطح اصلی دارای بالاترین ارزش وزنی‏اند. همچنین، از بین 48 زیر‏شاخص، عرضۀ پایدار مواد اولیه، توسعۀ بازاریابی استراتژیک، تأمین منابع پولی ارزان‏قیمت و کم‏بهره، شرکت در نمایشگاه‏های بین‏المللی، کنترل کیفیت، مواد اولیۀ مرغوب، و سیستم بانکی توانمند به‏ترتیب بالاترین اولویت را داشتند. با توجه به سیاست‏گذاری‏ها و تصمیم‌های دولت در حوزه‏های مواد اولیۀ چوبی، نظام پولی و بانکی و زیرساخت‏های بازاریابی و همراهی کامل دولت با صنعت مبلمان برای حفظ توان تولید و رقابت صنعت مبلمان ایران در گام اول، و دستیابی به پتانسیل حضور در بازارهای صادراتی در گام دوم، شروط لازم برای حضور این صنعت در بازارهای جهانی محسوب می‏شوند.
    کلید واژگان
    تجارت خارجی
    تحلیل سلسله‏مراتبی
    تصمیم‏گیری گروهی
    صادرات
    صنعت مبلمان

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2014-02-20
    1392-12-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد صنایع چوب و کاغذ، گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشگاه تهران، کرج، ایران
    استاد گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشگاه تهران، کرج، ایران
    دانشیار گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشگاه تهران، کرج، ایران
    دکتری مدیریت مبلمان و صنایع چوب، مدرس دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران

    شاپا
    5052-2008
    2383-0530
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jfwp.2014.36663
    https://jfwp.ut.ac.ir/article_36663.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/264837

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب