بررسی تأثیر فشار روانی شغلی حسابرسان بر کیفیت حسابرسی با تأکید بر نقش تعدیلکنندگی اولین حسابرسی برای مشتریان جدید
(ندگان)پدیدآور
واسعی چهارمحالی, مهدیولیان, دکتر حسنعبدلی, دکتر محمدرضاصفری گرایلی, دکتر مهدی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: حسابرسی فرآیندی پرتنش همراه با واکنشهای احساسی و حالات روانی نسبت به محیط کار، شرایط جوی، فشار زمانی، حجم کار و غیره است که انتظار میرود بر عملکرد حرفهای حسابرسان تأثیرگذار بوده و کیفیت بررسی صورتهای مالی شرکتها را تحت تأثیر قرار دهد. روش پژوهش: این پژوهش شبه تجربی و از لحاظ هدف و نتیجه اجرا، تحلیلی کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران تشکیل میدهد و نمونه پژوهش با توجه به محدودیتهای در نظر گرفته شده، شامل 104 شرکت در بازه زمانی 1395-1391 است. فرضیههای پژوهش با استفاده از روش رگرسیون آزمون شده است. یافتهها: فشار روانی حسابرس بر کیفیت حسابرسی تأثیر منفی و معنیدار دارد. همچنین، نقش تعدیلکنندگی متغیر اولین حسابرسی صورتهای مالی مشتری جدید موجب تقویت تأثیر فشار روانی حسابرسان بر کیفیت حسابرسی در جهت منفی میشود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر بیانگر تأثیر فشار روانی حسابرس به عنوان یک معیار درونی هر حسابرس بر کیفیت رسیدگی به صورتهای مالی بهوسیله حسابرسان است. در نتیجه، بررسی و تمرکز بر فشارهای روانی درونی حسابرسان به عنوان دستورکار رفتاری باید مدنظر نهادهای نظارتی قرار گیرد تا از این طریق قابلیت اتکای صورتهای مالی برای سرمایهگذاران و سهامداران افزایش یابد.
کلید واژگان
اولین حسابرسی برای مشتری جدیدفشار روانی شغلی حسابرسان
کیفیت حسابرسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیرازShiraz University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.استادیار، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
دانشیار، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
دانشیار، گروه حسابداری، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر گز، ایران.
شاپا
2252-04732252-0546



