• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • حسابداری سلامت
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • حسابداری سلامت
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر ابعاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی بر ارزش‌آفرینی شرکت‌های دارویی و غیردارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    (ندگان)پدیدآور
    اسدی, لیلاواعظ, دکتر سید علیجرجرزاده, دکتر علیرضاکعب عمیر, احمد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: مسئولیت‌پذیری اجتماعی به عنوان ابزاری راهبردی برای افزایش ارزش و پایداری شرکت در درازمدت، از طریق ایجاد روابط مثبت با جامعه، رعایت قوانین و مقررات و اعمال رویه‌های اخلاقی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کوتاه‌مدت و درازمدت ابعاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی بر ارزش‌آفرینی شرکت‌های دارویی و غیردارویی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت علی پس‌رویدادی است. داده‌های مربوط به 27 شرکت دارویی و 77 شرکت غیردارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1395-1389 تجزیه و تحلیل شده است. برای سنجش ابعاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی از نظریه اسچوارتز و کارول و روش رتبه‌بندی دهکی منطبق بر متغیرهای حسابداری استفاده و فرضیه‌های پژوهش از طریق الگوی خطی چندمتغیره و شیوه داده‌های ترکیبی آزمون شده است. یافته‌ها: ابعاد اقتصادی، قانونی و اخلاقی مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها تأثیر مثبت و معنی‌داری بر ارزش‌آفرینی شرکت‌ها دارد. ابعاد مسئولیت‌پذیری در درازمدت تأثیر بیشتری بر ارزش‌آفرینی شرکت‌ها دارد. نتیجه‌گیری: مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها باعث کاهش نامتقارنی اطلاعات و رعایت حقوق همه گروه‌های ذی‌نفع خواهد شد. اعمال رویه‌های اخلاقی در تهیه گزارش‌های مالی و رعایت قوانین و مقررات، کیفیت اطلاعات را بالا برده و موجب تصمیم‌گیری بهینه سرمایه‌گذاران می‌شود. با توجه به این‌که عملکرد اقتصادی شرکت تحت تأثیر عملکرد اجتماعی آن قرار می‌گیرد لازم است مدیران شرکت‌ها برای ایجاد ارزش و بیشیه‌کردن ثروت سهامداران در راستای حفظ منافع کلیه ذی‌نفعان و کاهش هزینه‌های نمایندگی، متعهد به ایفای وظایف مسئولیت‌پذیری اجتماعی باشند.
    کلید واژگان
    ارزش‌آفرینی
    ارزش افزوده اقتصادی
    ارزش افزوده نقدی
    مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-03-21
    1397-01-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
    Shiraz University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
    دانشیار، گروه حسابداری، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
    استادیار، گروه اقتصاد، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
    مربی، گروه حسابداری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

    شاپا
    2252-0473
    2252-0546
    URI
    https://dx.doi.org/10.30476/jha.2018.40597
    https://jha.sums.ac.ir/article_40597.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/263051

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب