• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • حسابداری سلامت
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • حسابداری سلامت
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثر رجحان پاسخ‌خواهی اجتماعی بر پاسخ‌گویی در مدیریت عمومی نوین

    (ندگان)پدیدآور
    طالب‌نیا, دکتر قدرت‌اللهرجب‌دُری, حسینروستامیمندی, اعظم
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: اهمیت پاسخ‌گویی در مدیریت عمومی نوین، موضوعی غیرقابل انکار است اما تا پاسخ‌خواهی و در مفهوم دقیق‌تر جرأت پاسخ‌خواهی در فرد وجود نداشته باشد، پاسخ‌گویی به وجود نیامده و در نتیجه شفافیت حاصل نمی‌شود. لذا، می‌توان نتیجه گرفت که پاسخ‌خواهی بر پاسخ‌گویی ارجحیت دارد. هدف این پژوهش بررسی رجحان پاسخ‌خواهی اجتماعی بر پاسخ‌گویی در مدیریت عمومی نوین است. روش پژوهش: این مطالعه از نوع پیمایشی-کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل افرادی است که بیشتر با ادارات و سازمان‌های دولتی در ارتباط بوده‌اند و نمونه پژوهش شامل 373 نفر از این افراد است. ابزار اندازه‌گیری پژوهش پرسش‌نامه است و برای تحلیل نتایج، پس از بررسی نرمال‌بودن داده‌ها به‌وسیله نرم‌افزار SPSS نسخه 22، در قالب 5 فرضیه از آزمون پارامتریک t تک نمونه‌ای استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که داشتن اعتقادات مذهبی، اعتقادات خرافی و اعتماد به دولت و قانون بر رجحان پاسخ‌خواهی اجتماعی بر پاسخ‌گویی مؤثر بوده اما خودباوری و تلاش برای احقاق‌حق بر رجحان پاسخ‌خواهی اجتماعی بر پاسخ‌گویی اثرگذار نیست. هم‌چنین، یافته‌های پژوهش نشان داد که در رجحان پاسخ‌خواهی اجتماعی بر پاسخ‌گویی، اعتقادات مذهبی و امر به معروف و نهی از منکر، اعتقادات خرافی و اعتماد به دولت و قانون در احقاق‌حق در حد متوسط تأثیر داشته و اعتماد به نفس، تلاش برای احقاق‌حق و آشنایی با روش‌های احقاق‌حق کم‌تر از میانگین تأثیر دارد. نتیجه‌گیری: در جامعه باید مواردی مانند اعتقادات مذهبی، خودباوری، اعتماد به دولت و تلاش برای احقاق حق تقویت شده و با برنامه‌ریزی برای کاهش سطح اعتقادات خرافی مسیر پاسخ‌خواهی هموار شود زیرا این مهم اثر قابل‌توجهی بر پاسخ‌گویی و شفافیت مالی خواهد داشت.
    کلید واژگان
    پاسخ‌خواهی
    پاسخ‌گویی
    حسابداری دولتی
    مدیریت عمومی نوین

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2015-09-23
    1394-07-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
    Shiraz University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
    دانشجوی کارشناسی‌ارشد حسابداری مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی حافظ شیراز
    عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدشهر

    شاپا
    2252-0473
    2252-0546
    URI
    https://jha.sums.ac.ir/article_17124.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/263017

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب