راهبرد شرکتهای دارویی و ارزش افزوده اقتصادی
(ندگان)پدیدآور
ستایش, دکتر محمدحسیندهقانی سعدی, علیاصغرصالحینیا, محسنکرمی, زهرا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: جستوجو برای یافتن شاخصی برتر در ارزشیابی شرکت از ویژگیهای بارز پژوهشهای مالی عصر حاضر است. بر این اساس، مدیران شرکتها به دنبال استقرار چارچوب اقتصادی جدیدی در شرکتهای خود برای انعکاس بهتر ارزش و سودآوری هستند. از اینرو، انتخاب راهبرد بهینه از سوی مدیران منجر به ایجاد مزیت رقابتی پایدار میشود. لذا، هدف این پژوهش بررسی رابطه بین راهبرد شرکتهای دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با ارزش افزوده اقتصادی است. روش پژوهش: این پژوهش کاربردی و طرح آن از نوع شبهتجربی با استفاده از رویکرد پسرویدادی است. نمونه پژوهش شامل 190 مشاهده سال-شرکت در بازه زمانی 1392-1383 است. دادههای پژوهش با بکارگیری نرمافزار Eviews نسخه 8 و با استفاده از روش رگرسیون حداقل مربعات معمولی آزمون شد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین راهبرد رهبری هزینه و ارزش افزوده اقتصادی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد اما بین راهبرد تمایز و ارزش افزوده اقتصادی رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر آن است که راهبرد رهبری هزینه تأثیر بسزایی بر بهبود ارزش افزوده اقتصادی شرکتهای دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دارد. به سخنی دیگر، مدیران شرکتهای دارویی درصدد افزایش فروش به وسیله کاهش هزینههای تولید هستند.
کلید واژگان
ارزش افزوده اقتصادیراهبرد تمایز
راهبرد رهبری هزینه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیرازShiraz University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشیار حسابداری دانشگاه شیراز و حسابدار رسمیدانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه شیراز
دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه شیراز
شاپا
2252-04732252-0546



