از سنت گرایی تا نوگرایی: تحولات نظام آموزشی در آسیای مرکزی
(ندگان)پدیدآور
پرمو, علیفلاح توتکار, حجتچنگیزی, اسماعیلفرجیهای قزوینی, محمد حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نخبگان فرهنگی آسیای مرکزی در اواخر قرن نوزدهم میلادی تحت تأثیر جریانهای نوگرایی روسیه، غرب و جهان اسلام، پی به انحطاط فرهنگی و سیاسی خود برده و جنبش اصلاحطلبانه «معارفپروری» به رهبری احمد مخدوم دانش به راه انداخته، خواستار اصلاح نظام آموزش سنتی، زبان و ادبیات شدند. درنهایت با شکلگیری جنبش «جدیدیه» در تاتارستان روسیه، نوگرایان آسیای مرکزی در این جنبش جذب شدند. حرکت جدیدیه، خواستار اصلاح نظام آموزشی و استفاده از «اصول صوتیه» به جای «اصول حرفیه» که در مکاتب و مدارس سنتی حاکم بود، شد. این جریان از دیگر سو خواستار ورود علوم دنیوی و دانشهای روز به مدارس آسیای مرکزی شد. یافتههای پژوهشهای معاصر نشان میدهد، جریان نوگرایی در منطقه آسیای مرکزی در واکنش به جریان روسیسازی و پاسخگو نبودن نظام آموزش سنتی به نیازهای زمانه شکل گرفت. نگارندگان در این پژوهش بر آناند به این پرسش پاسخ دهند که اهداف، فعالیتها و دستاورد نوگرایی در آسیای مرکزی چه بودهاست.
کلید واژگان
اصلاحات آموزشیجدیدیه
مدارس در آسیای مرکزی
معارفپروری
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقاتIslamic Azad University - Science and Research Branch
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایراناستادیار گروه تاریخ، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران
استادیار گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران




