• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشهای جغرافیای انسانی
    • دوره 52, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشهای جغرافیای انسانی
    • دوره 52, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین نابرابری جغرافیایی فرصت ‏های دسترسی به آموزش عالی و ارائۀ مدل به ‏منظور آمایش و نیل به عدالت آموزشی (مطالعۀ موردی: شهرستان‏ های استان آذربایجان غربی)

    (ندگان)پدیدآور
    نجاری, مهدیحسنی, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.236 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف تبیین نابرابری جغرافیایی فرصت‏های دسترسی به آموزش عالی بین شهرستان‏های استان آذربایجان غربی انجام گرفته است. تحقیق حاضر توصیفی‏-تحلیلی و جامعة آماری شهرستان‏های استان آذربایجان غربی است. نمونه‏گیری به‏صورت سرشماری بوده است. شیوة جمع‏آوری آمار و اطلاعات به‏صورت اسنادی و پیمایشی است. در تجزیه و تحلیل داده‏ها از مدل‏های تاپسیس، ضریب پراکندگی، تحلیل رگرسیون، تحلیل مسیر،و شبکه‏های عصبی استفاده شده است. نتایج رتبه‏بندی مناطق با استفاده از تکنیک تاپسیس نشان می‏دهد که بین شهرستان‏های استان نابرابری فرصت دسترسی به آموزش عالی وجود دارد و شهرستان ارومیه برخوردارترین و شهرستان چالدران محروم‏ترین شهرستان استان آذربایجان غربی‏اند. مدل ضریب پراکندگی برای اندازه‏گیری نابرابری نشان داد که بیشترین میزان نابرابری75/0 در شاخص آموزشی و کمترینمیزان نابرابری 46/0 در شاخص زمینةفردی و خانوادگی بوده است. براساس نتایج تحلیل مسیر شاخص آموزشی دارای بیشترین و شاخص توسعه‏یافتگی جغرافیایی دارای کمترین تأثیرات مستقیم بر نابرابری فرصت‏های دسترسی به آموزش عالی هستند. نتایج پیش‏بینی با استفاده از شبکة عصبی نیز نشان می‏دهد شاخص‏های آموزشی و شاخص‏های توسعه‏یافتگی جغرافیایی به‏ترتیب بیشترین و کمترین اهمیت را در پیش‏گویی نابرابری فرصت‏های دسترسی به آموزش عالی بین شهرستان‏های استان آذربایجان غربی داشته‏اند.نتایج مبیّن نیاز مناطق کمتر برخوردار از دسترسی به آموزش عالی به برنامه‏ریزی و توجه ویژة سیاست‏گذاران این حوزه به این نابرابری‏ها و عوامل مؤثر است.
    کلید واژگان
    آموزش عالی
    شهرستان‏های استان آذربایجان غربی
    فرصت دسترسی
    نابرابری آموزشی
    نابرابری جغرافیایی
    جغرافیا و برنامه ریزی شهری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه
    استاد و عضو هیئت ‏علمی مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه

    شاپا
    2008-6296
    2423-7736
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jhgr.2018.261731.1007741
    https://jhgr.ut.ac.ir/article_67365.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/262461

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب