تبیین نابرابری جغرافیایی فرصت های دسترسی به آموزش عالی و ارائۀ مدل به منظور آمایش و نیل به عدالت آموزشی (مطالعۀ موردی: شهرستان های استان آذربایجان غربی)
(ندگان)پدیدآور
نجاری, مهدیحسنی, محمدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تبیین نابرابری جغرافیایی فرصتهای دسترسی به آموزش عالی بین شهرستانهای استان آذربایجان غربی انجام گرفته است. تحقیق حاضر توصیفی-تحلیلی و جامعة آماری شهرستانهای استان آذربایجان غربی است. نمونهگیری بهصورت سرشماری بوده است. شیوة جمعآوری آمار و اطلاعات بهصورت اسنادی و پیمایشی است. در تجزیه و تحلیل دادهها از مدلهای تاپسیس، ضریب پراکندگی، تحلیل رگرسیون، تحلیل مسیر،و شبکههای عصبی استفاده شده است. نتایج رتبهبندی مناطق با استفاده از تکنیک تاپسیس نشان میدهد که بین شهرستانهای استان نابرابری فرصت دسترسی به آموزش عالی وجود دارد و شهرستان ارومیه برخوردارترین و شهرستان چالدران محرومترین شهرستان استان آذربایجان غربیاند. مدل ضریب پراکندگی برای اندازهگیری نابرابری نشان داد که بیشترین میزان نابرابری75/0 در شاخص آموزشی و کمترینمیزان نابرابری 46/0 در شاخص زمینةفردی و خانوادگی بوده است. براساس نتایج تحلیل مسیر شاخص آموزشی دارای بیشترین و شاخص توسعهیافتگی جغرافیایی دارای کمترین تأثیرات مستقیم بر نابرابری فرصتهای دسترسی به آموزش عالی هستند. نتایج پیشبینی با استفاده از شبکة عصبی نیز نشان میدهد شاخصهای آموزشی و شاخصهای توسعهیافتگی جغرافیایی بهترتیب بیشترین و کمترین اهمیت را در پیشگویی نابرابری فرصتهای دسترسی به آموزش عالی بین شهرستانهای استان آذربایجان غربی داشتهاند.نتایج مبیّن نیاز مناطق کمتر برخوردار از دسترسی به آموزش عالی به برنامهریزی و توجه ویژة سیاستگذاران این حوزه به این نابرابریها و عوامل مؤثر است.
کلید واژگان
آموزش عالیشهرستانهای استان آذربایجان غربی
فرصت دسترسی
نابرابری آموزشی
نابرابری جغرافیایی
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیهاستاد و عضو هیئت علمی مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه
شاپا
2008-62962423-7736




