نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدادور خانی, فضیلهfa_IR
dc.contributor.authorمحمدزاده لاریجانی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:27:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:27:53Z
dc.date.available1399-07-09T04:27:53Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:27:53Z
dc.date.issued2013-12-22en_US
dc.date.issued1392-10-01fa_IR
dc.date.submitted2011-02-05en_US
dc.date.submitted1389-11-16fa_IR
dc.identifier.citationدادور خانی, فضیله, محمدزاده لاریجانی, فاطمه. (1392). ارزیابی پیامدهای اقتصادی و اجتماعی گردشگری خانه‎های دوم (مطالعۀ موردی: روستاهای ییلاقی بخش بندپی شرقی شهرستان بابل). پژوهشهای جغرافیای انسانی, 45(4), 75-102. doi: 10.22059/jhgr.2013.36137fa_IR
dc.identifier.issn2008-6296
dc.identifier.issn2423-7736
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jhgr.2013.36137
dc.identifier.urihttps://jhgr.ut.ac.ir/article_36137.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/262020
dc.description.abstract‎ در بین انواع گونه‎های گردشگری روستایی موجود در کشور، گردشگری خانه‎های دوم مهم‎ترین شکل آن است. در این نوشتار تلاش‎شده عوامل مؤثر اقتصادی و اجتماعی حاصل از گردشگری خانۀ دوم با توجه به نظرات پرسش‎شوندگان از گسترش این نوع گردشگری در روستاهای مورد مطالعه، شناسایی شود. مطالعۀ مورد نظر در روستاهای ییلاقی بخش بندپی شرقی شهرستان بابل انجام گرفته است. پژوهش پیش رو از دید هدف کاربردی و از نوع پژوهش‎های پس‎رویدادی است. داده‎های مورد نیاز از طریق پرسش‎نامه‎ای گردآوری شده است که روایی آن با استفاده از فرمول کرونباخ با 80 درصد به تأیید رسیده است. جامعۀ آماری پژوهش ساکنان دائمی روستا، ساکنان خانه‎های دوم در روستا و مسئولان امر گردشگری هستند. در این پژوهش از روش نمونه‎گیری طبقه‎ای نسبی با حجم نمونۀ 60 نفر (روش کوکران) استفاده شده و برای تحلیل متغیرهای آن، متناسب با نوع داده‎ها، از نرم‎افزار اس.پی.اس.اس. استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می‎دهد که گردشگری آثار مثبت و منفی مختلفی در ابعاد اقتصادی، اجتماعی منطقه برجای گذاشته است، مهم‎ترین آنها با توجه به دیدگاه کلی پرسش‎شوندگان درخصوص گسترش این نوع گردشگری در منطقه، به‎ترتیب در بُعد اقتصادی، افزایش شغل‎های فصلی مرتبط با گردشگری و در بُعد اجتماعی، افزایش امکانات محلی و افزایش رفتارهای ضد اجتماعی و متضاد با فرهنگ بومی است. بیشترین واگرایی در دیدگاه پرسش‎شوندگان در زمینۀ تأثیرگذاری عوامل اجتماعی و بیشترین همگرایی در زمینۀ تأثیرگذاری عوامل اقتصادی گردشگری خانه‎های دوم مشاهده شد.  مسئولان بیشترین موافقت را با گسترش خانه‎های دوم داشتند و در رتبۀ بعدی، ساکنان خانه‎های دوم و مردم محلی، مخالف‎ترین گروه با گسترش این نوع گردشگری بوده‎اند. ساکنان دائم در روستا با وجود آگاهی از آثار مثبت اقتصادی حاصل از گردشگری، به‎دلیل آثار منفی آن بر ابعاد اجتماعی منطقه، با تداوم روند کنونی گسترش گردشگری مخالف هستند.fa_IR
dc.format.extent1296
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehranen_US
dc.relation.ispartofپژوهشهای جغرافیای انسانیfa_IR
dc.relation.ispartofHuman Geography Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jhgr.2013.36137
dc.subjectپیامدهای گردشگری خانه‎های دومfa_IR
dc.subjectروستاهای ییلاقی شهرستان بابلfa_IR
dc.subjectگردشگری پایدارfa_IR
dc.subjectگردشگری روستاییfa_IR
dc.subjectآمایش سرزمینfa_IR
dc.subjectجغرافیا و برنامه ریزی روستاییfa_IR
dc.subjectجغرافیا و برنامه ریزی گردشگریfa_IR
dc.subjectجغرافیا و برنامه ریزی منطقه ای، ناحیه ایfa_IR
dc.titleارزیابی پیامدهای اقتصادی و اجتماعی گردشگری خانه‎های دوم (مطالعۀ موردی: روستاهای ییلاقی بخش بندپی شرقی شهرستان بابل)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار جغرافیا و برنامه‎ریزی روستایی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای جغرافیا و برنامه‎ریزی روستایی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume45
dc.citation.issue4
dc.citation.spage75
dc.citation.epage102


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد