بررسی عوامل موثر بر احتمال انتخاب مطب دندانپزشکی از سوی مراجعین از منظر بازاریابی (مورد مطالعه: مطبهای دندانپزشکی غرب استان مازندران)
(ندگان)پدیدآور
یگانه, هانیهخزائی پول, امیرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: با توجه به اینکه در ایران، نیاز بالقوهای برای پرداختن به مباحث مرتبط با دندانپزشکی احساس میشود، در این پژوهش کوشیده شده تا با تبیین مولفههای موثر بر احتمال انتخاب مطبهای دندانپزشکی از سوی بیماران، ریشههای کلیدی انتخاب مطب از سوی بیماران شناسایی شوند. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف، از نوع کاربردی بوده و جامعه آماری آن کلیه مشتریان مطبهای دندانپزشکی غرب استان مازندران میباشد که تعداد نمونه آماری براساس جدول مورگان حداقل 384 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای میباشد. در این پژوهش برای اندازه گیری عوامل موثر بر انتخاب مشتریان از پرسشنامه (کیم، 2011)، (لو و همکاران، 2015) و (لی و همکاران، 2013) استفاده شده است. برای تعیین روایی از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار لیزرل استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون کولموگروف- اسمیرنف و آزمون معادلات ساختاری انجام شده است. یافته ها: یافتههای تحقیق حاکی از این است که هریک از عوامل امکانات و تجهیزات (ضریب مسیر 0/61)، خدمات (ضریب مسیر 0/57)، ویژگیهای دندانپزشک (ضریب مسیر 0/49)، ظاهر حرفهای دندانپزشک (ضریب مسیر 0/38) و ویژگیهای فعالیتهای دندانی (ضریب مسیر 0/44) بر احتمال انتخاب مطب دندانپزشکی از سوی مشتریان تاثیر دارد. نتیجه گیری: با توجه به ازدیاد مطبهای دندانپزشکی میتوان با بکارگیری نتایج این پژوهش و با اتخاذ راهکاریی در زمینهی عوامل شناسایی شده بخصوص مهمترین آن یعنی امکانات و تجهیزات مناسب، بر انتخاب مشتریان تاثیر مثبت و معنی داری گذاشت و بدین ترتیب موقعیت رقابتی خود را بهبود بخشید.
کلید واژگان
مطبانتخاب مطب
دندانپزشکی
مشتری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی مازیار، رویان، ایراناستادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی مازیار، رویان، ایران
شاپا
2476-30122476-3020




