ارزیابی عملکرد واحدهای استانی سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان غیرمستقیم در سال 1396 با استفاده از روش تاپسیس
(ندگان)پدیدآور
جهانگیری, عباسجهانگیری, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه:سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان ارائه دهنده خدمات سلامت، بخشی از مراقبتهای بهداشتی و درمانی را به صورت غیرمستقیم از طریق عقد قرارداد با مراکز خصوصی و دولتی ارائه میدهد. هدف از این مقاله ارزیابی عملکرد و رتبهبندی واحدهای استانی این سازمان در بخش درمان غیرمستقیم بود. روشپژوهش:در این مطالعه مقطعی- توصیفی عملکرد درمان غیرمستقیم آن سازمان در سراسر کشور با استفاده از روش تاپسیس با درنظرگیری6 شاخص مهم مورد سنجش قرار گرفته شد. بدین منظور هر استان به عنوان یک گزینه لحاظ شد و نیز دادههای مورد نیاز از سالنامه آماری سال 1396 به دست آمد. محاسبات لازم و رتبهبندی استانها به کمک نرمافزار Excel 2010 انجام شد. یافتهها: نسبت تعداد کل مراکز درمانی طرف قرارداد به جمعیت تحت پوشش درمان هر استان و نسبت تعداد کل پزشکان طرف قرارداد به جمعیت تحت پوشش درمان هر استان شاخصهای با بیشترین وزن شناسایی شدند. بیشترین و کمترین نمره عملکردی به ترتیب 1 و 6-10×4 محاسبه شد. نتیجهگیری:گرچه سازمان تامین اجتماعی از شیوه درمان غیر مستقیم در تمامیاستانهای کشور به عنوان یک راهبرد جهت افزایش دسترسی بیمهشدگان به منابع درمانی استفاده نموده است اما عملکردی یکسان در همه استانها نداشته لذا پیشنهاد میشود قراردادهای خرید خدمات درمانی را با بیمارستانها، کلینیکها، پلی کلینیکها، دی کلینیکها، مراکز بهداشتی و درمانی، پزشکان عمومی، متخصص و دندانپزشکان بخش دولتی، خصوصی، نظامیو غیره مخصوصاً در استانهایی که عملکرد ضعیفی داشته اند افزایش دهد.
کلید واژگان
سازمان تامین اجتماعیارزیابی عملکرد
درمان غیرمستقیم
تاپسیس
تصمیمگیری چند شاخصه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایرانکارشناس ارشد مهندسی بهداشت حرفهای، سازمان تامین اجتماعی، مدیریت درمان استان مرکزی، بیمارستان امام خمینی (ره)، اراک، ایران
شاپا
2476-30122476-3020




