ارائه مدل سنجش رضایتمندی عمومی از عملکرد سیستمهای بهداشتی و درمانی
(ندگان)پدیدآور
عرب عامری, یاسمنحسنی, علی اکبرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت نحوه ارائه خدمات و مراقبتهای بهداشتی-درمانی، چگونگی عملکرد سیستمهای مذکور و آثار برجسته آن بر رضایتمندی عموم، این سوال مطرح میشود که چگونه میتوان میزان رضایتمندی عمومی را در خصوص خدمات بهداشتی - درمانی مورد ارزیابی قرار داد؟ پژوهش حاضر در پی ارائه مدلی جهت سنجش میزان رضایتمندی عمومی از عملکرد و نحوه ارائه خدمات بهداشتی-درمانی است. روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی و اهداف کاربردی در سال 1397 در بین 384 مراجعهکننده به بیمارستانهای شهرستان شاهرود انجام شد. مبتنی بر مرور ادبیات موضوع و نظرات خبرگان، ابتدا ابعاد سنجش رضایتمندی از خدمات بهداشتی-درمانی شناسایی شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. در نهایت، تحلیل روابط مابین ابعاد مدل توسط رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام گردید. یافتهها: یافتههای کلیدی پژوهش نشان میدهند که رضایتمندی عمومی از عملکرد سیستم بهداشتی - درمانی به ترتیب اولویت با ابعاد «کیفیت خدمات بهداشت-درمان» با ضریب مسیر 0/87، «قابلیتها و مهارتهای کارکنان و پزشکان» با ضریب مسیر 0/77، «دسترسی به خدمات» با ضریب مسیر 0/66 و «هزینه خدمات» با ضریب مسیر 0/54، ارتباط آماری معناداری دارد. نتیجهگیری: لحاظ نمودن ابعاد رضایتمندی یادشده نقش بسزایی در ارائه صحیح خدمات، عملکرد مطلوب و افزایش کارایی خدمات بهداشتی - درمانی دارد و میتواند موجب انجام اقداماتی جهت افزایش معنادار رضایتمندی دریافتکنندگان این خدمات شود. علاوه بر آن، با استفاده از نتایج پژوهش حاضر میتوان زمینه را برای دستهبندی مشتریان برحسب سطح رضایتمندی کسبشده و ویژگیهای آنها فراهم نمود.
کلید واژگان
رضایتمندیابعاد ارزش آفرین
سلامت و درمان
معادلات ساختاری
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
کارشناسیارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایراندانشیار، دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
شاپا
2476-30122476-3020




