مقایسه کیفیت خدمات آزمایشگاه بالینی برونسپاری شده و برونسپاری نشده در بیمارستانهای آموزشی اهواز درسال 1395
(ندگان)پدیدآور
ارسطوزاده, فاطمهترابی پور, امیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: برونسپاری خدمات بیمارستانی یک راهبرد کلیدی در راستای بهبود کیفیت خدمات است. هدف این مطالعه تعیین کیفیت خدمات آزمایشگاه بالینی برونسپاری شده و برونسپاری نشده در بیمارستانهای آموزشی اهواز است. روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه مقطعی است. در این مطالعه ، 643 بیمار مراجعه کننده به آزمایشگاههای بیمارستانهای آموزشی شهر اهواز به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی سروکوال بود. این ابزار شامل 22 سوال و 5 بعد کیفیت شامل ابعاد عوامل فیزیکی، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، تضمین، همدلی بود. یافتهها: کیفیت کلی خدمات آزمایشگاههای برونسپاری شده به طور معنیداری بالاتر از آزمایشگاههای برونسپاری نشده بود (0/001 =P). میانگین زمان انتظار و زمان نمونهگیری از بیمار در بیمارستانهای مورد مطالعه به ترتیب 28/08± 37/29 و1/6± 4/48 دقیقه بود. میانگین زمان انتظار در آزمایشگاه بالینی برونسپاری شده به طور معنیداری کمتر از زمان انتظار در آزمایشگاه برونسپاری نشده بود (0/001 =P). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که راهبرد برونسپاری همبستگی مثبتی با کیفیت خدمات آزمایشگاهی داشت. همچنین، در آزمایشگاههای برونسپاری شده زمان انتظار برای دریافت خدمات به طور معنیداری کمتر از آزمایشگاههای برونسپاری نشده بود.
کلید واژگان
برونسپاریبیمارستان
کیفیت خدمات
آزمایشگاه بالینی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایراناستادیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
شاپا
2476-30122476-3020




