ارائه مدل ساختاری رابطه هوش معنوی، هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی با سازگاری شغلی کارکنان (هیات علمی و غیر هیات علمی) دانشگاه علوم پزشکی بابل
(ندگان)پدیدآور
رزقی شیرسوار, هادیعموئی, عبدالایمانموسوی, میر محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه:توسعه اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی و سیاسی هر کشوری در گرو رشد و توسعه کمی و کیفی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی آن کشور میباشد، و در این بین توجه به رشد و توسعه منابع انسانی،به عنوان مهمترین سرمایه دانشگاهها، بیش از پیش حائز اهمیت است. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل ساختاری رابطه هوش معنوی،هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی با سازگاری شغلی کارکنان (هیات علمی و غیر هیات علمی) دانشگاه علوم پزشکی بابل میباشد. روشپژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی - همبستگی میباشد.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان هیات علمی و غیر هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل میباشند که بر اساس آخرین آمار ارائه شده در سال 1394 برابر با 912 نفر میباشد. نمونه مورد نیاز مطابق تعیین حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 272 نفر میباشند که از طریق روش نمونهگیری طبقهای تصادفی ساده اقدام به انتخاب نمونه شده است. ابزار مورد پژوهش در این تحقیق شامل چهار پرسشنامه استاندارد هوش معنوی آمرام و درایر (1992)، پرسشنامه سازگاری شغلی دﻳﻮﻳﺲ و ﻻﻓﻜﻮاﻳﺴﺖ (1984)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1990) و پرسشنامه هوش هیجانی سیبر یا شرینک (1995) استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاصل از اجرای آزمون مدل اندازهگیری نشان داد، بالاترین سطح همبستگی در وضعیت موجود بین متغیرهای هوش معنوی و سازگاری شغلی (با ضریب همبستگی 64/0) و در جایگاه دوم بین هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی (با ضریب همبستگی 63/0 ) بوده است. نتیجهگیری: نتایج حاصل از اجرای مدل ساختاری نشان میدهد، بین متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی، هوش معنوی، هوش هیجانی و سازگاری شغلی رابطه مثبت وجود دارد که پیشنهاد شده است در دانشگاه علوم پزشکی بابل نظارت و ارزیابی دورهای در جهت ارزیابی وضعیت سازگاری شغلی منابع انسانی صورت پذیرد. مقدمه:توسعه اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و سیاسی هر کشوری در گرو رشد و توسعه کمی و کیفی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی آن کشور می باشد، و در این بین توجه به رشد و توسعه منابع انسانی،به عنوان مهمترین سرمایه دانشگاهها، بیش از پیش حائز اهمیت است. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل ساختاری رابطه هوش معنوی،هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی با سازگاری شغلی کارکنان (هیات علمی و غیر هیات علمی) دانشگاه علوم پزشکی بابل می باشد.روش پژوهش:این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی می باشد.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان هیات علمی و غیر هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل می باشند که بر اساس آخرین آمار ارائه شده در سال 1394 برابر با 912 نفر می باشد.نمونه مورد نیاز مطابق تعیین حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 272 نفر می باشد. ابزار مورد پژوهش در این تحقیق شامل چهار پرسشنامه استاندارد استفاده شده است.یافته ها:نتایج حاصل از اجرای آزمون مدل اندازه گیری نشان می دهد، بالاترین سطح همبستگی در وضعیت موجود بین متغیرهای هوش معنوی و سازگاری شغلی ، در جایگاه دوم بین هوش معنوی و رفتار شهروندی سازمانی می باشد.نتیجهگیری:نتایج حاصل از اجرای مدل ساختاری نشان می دهد،بین متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی، هوش معنوی، هوش هیجانی و سازگاری شغلی تاثیر مثبت وجود دارد که پیشنهاد شده است در دانشگاه علوم پزشکی بابل نظارت و ارزیابی دوره ای در جهت ارزیابی وضعیت سازگاری شغلی منابع انسانی صورت پذیرد.
کلید واژگان
هوش معنویهوش هیجانی
رفتار شهروندی سازمانی
سازگاری شغلی
دانشگاه علوم پزشکی بابل
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراندانشیار، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
دانشجوی دکتری رشته کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران
شاپا
2476-30122476-3020




