عوامل تاثیرگذار بر نگرش مراجعین به داروخانه نسبت به نقش داروساز: شهر تهران 1393
(ندگان)پدیدآور
آقایی, عاطفهخلیلی میبدی, محسنخلیلی میبدی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت توصیههای داروساز در اثربخشی دارو و جایگاه داروساز در سلامت جامعه، نگرش افراد به نقش داروساز مهم است. داروساز علاوه بر توزیع دارو، به راهنماییِ مراجعین و نظارت بر وضعیت سلامت آنان میپردازد. توصیههای داروساز درباره نحوه مصرف، میزان و همچنین اثرات دارو، ابهام و سردرگمی افراد را بر طرف میکند و به آنان حس امنیت میبخشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر نگرش مراجعین به نقش داروساز است. روش پژوهش: این تحقیق توصیفی تحلیلی به شیوه مقطعی و با تکمیل 400 پرسشنامه در سه ماه نخست 1393 در تهران انجام گردید. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته و روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای بود. روایی آن صوری و محتوایی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرنباخ 0.8008 محاسبه گردید. دادهها توسط نرمافزار SPSS19تحلیل و توسط آزمون رگرسیون متغیرهای موثر شناسایی شدند. یافتهها: داروساز توانسته انتظارات 70.5 % مراجعین را در حد متوسط برآورده سازد و 50.3% مراجعین در حد زیاد از وظایف داروساز آگاهی داشته و 42.4% درحد متوسط با داروساز ارتباط برقرار کرده و 51.3% در حد متوسط به داروساز اعتماد داشتند. در نهایت 48.7% نگرش مثبتی به داروساز داشتند. نتیجهگیری: آگاهی مراجعین از وظایف داروساز، ارتباط بیشتر با داروساز ، اعتماد به داروساز و برآوردن انتظارات مراجعین، نگرش آنان را به داروساز بهبود میبخشد. بر اساس آزمون رگرسیون متغیر «برآوردن انتظارات بیماران» سهم بیشتری در پیشگویی متغیر نگرش داشت.
کلید واژگان
داروسازنگرش مراجعین انتظارات مراجعین
داروخانه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته ارتباطات، پردیس علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)، پست الکترونیک: atefeaghaee@yahoo.comپزشک عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری رشته مهندسی مکانیک، پردیس فنی دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2476-30122476-3020




