• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بهداشت و درمان
    • دوره 4, شماره 3 و 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بهداشت و درمان
    • دوره 4, شماره 3 و 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شیوه های ترجیحی و سبک یادگیری دانشجویان کارشناسی ارشد علوم مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    سهرابی, زهرهکشمیری, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    280.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه:یکی از عوامل موثر بر فرایند یاددهی – یادگیری اثربخش، شناخت روشی است که فراگیران اطلاعات و تجربیات جدید را در ذهن خود سازماندهی و پردازش می‌کنند. لذا ضروری است ترجیحات یادگیری و سبک ترجیحی دانشجویان به منظور آموزش موثر مورد بررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ترجیحات دانشجویان کارشناسی ارشد گروه مدیریت و اقتصاد سلامت انجام شده است. روش پژوهش:پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی است که بصورت مقطعی در سال 1392 انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی‌ارشد گروه مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران (42 نفر) بودند که بصورت سرشماری در مطالعه وارد شدند (نرخ پاسخگویی85%). ابزار مورد استفاده در مطالعه حاضر پرسشنامه‌ی استاندارد دوازده سوالی کلب است (الفای کرونباخ82/0). پس از توزیع و جمع‌آوری پرسشنامه‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها بر طبق راهنمای کلب با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی - تحلیلی انجام شد. یافته‌ها:نتایج نشان داد در بین دانشجویان گروه مدیریت و اقتصاد سلامت دو شیوه‌ی ترجیح یادگیری "آزمایشگری فعال"(29%) و "تفکر انتزاعی" (28%) در الویت قرار گرفت. سبک غالب یادگیری در بین دانشجویان مدیریت و اقتصاد سلامت "سبک انطباق یابنده" (58%) تعیین شد. هم‌چنین یافته‌ها ارتباط معنی‌داری بین سبک یادگیری و متغیرهای جمعیت‌شناسی دانشجویان نشان نداد. نتیجه‌گیری:با توجه به سبک غالب دانشجویان مورد بررسی می‌توان گفت استفاده از روش‌های یادگیری استقرایی، شیوه‌های تعاملی و شبیه‌سازی شده در برنامه آموزشی دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی می‌تواند بستر لازم برای توانمندی در استدلال، تحلیل و مهارت‌های حل مسئله دانشجویان مدیریت و اقتصاد سلامت را فراهم سازد. چکیده:مقدمه:یکی از عوامل موثر بر فرایند یاددهی – یادگیری اثربخش، شناخت روشی است که فراگیران اطلاعات و تجربیات جدید را در ذهن خود سازماندهی و پردازش می کنند. لذا ضروری است ترجیحات یادگیری و سبک ترجیحی دانشجویان به منظور اموزش موثر مورد بررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ترجیحات دانشجویان کارشناسی ارشد گروه مدیریت و اقتصاد سلامت انجام شده است.روش پژوهش:پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است که بصورت مقطعی در سال 1392 انجام شد.کلیه دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم پزشکی ایران بصورت سرشماری در مطالعه وارد شدند(نرخ پاسخگویی 85%). ابزار مورد استفاده در مطالعه حاضر پرسشنامه ی استاندارد دوازده سوالی کلب است. (الفای کرونباخ 70/0 تا 90/0 ) پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل داده ها بر طبق راهنمای کلب با استفاده از آزمون های آمار توصیفی-تحلیلی انجام شد .یافته ها :نتایج نشان داد در بین دانشجویان گروه علوم مدیریت و اقتصاد دو شیوه ی ترجیح یادگیری " آزمایشگری فعال"(29%) و "تفکر انتزاعی" (28%)در الویت قرار گرفت. سبک غالب یادگیری در بین دانشجویان مدیریت و اقتصاد سلامت "سبک انطباق یابنده" (58%) تعیین شد. همچنین یافته ها ارتباط معنی داری بین سبک یادگیری و متغیرهای جمعیت شناسی دانشجویان نشان نداد.نتیجه گیری:درنهایت، براساس نتایج مطالعه حاضر می توان گفت استفاده از روشهای یادگیری استقرایی، شیوه های تعاملی و شبیه سازی شده در مقطع تحصیلات تکمیلی می تواند توانمندی استدلال، تحلیل و مهارتهای حل مسئله دانشجویان علوم مدیریت و اقتصاد سلامت را بهبود بخشد.
    کلید واژگان
    سبک یادگیری
    شیوه‌ی یادگیری
    ترجیح یادگیری
    روش تدریس

    شماره نشریه
    34
    تاریخ نشر
    2013-02-19
    1391-12-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
    سازمان پدید آورنده
    دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی .گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)، پست الکترونیک: FKeshmiri1385@Gmail.Com

    شاپا
    2476-3012
    2476-3020
    URI
    http://jhm.srbiau.ac.ir/article_2990.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/261593

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب