نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیزدانی راد, علیfa_IR
dc.contributor.authorرنجبر جمال آبادی, عاطفهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:25:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:25:19Z
dc.date.available1399-07-09T04:25:19Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:25:19Z
dc.date.issued2018-03-21en_US
dc.date.issued1397-01-01fa_IR
dc.date.submitted2017-02-28en_US
dc.date.submitted1395-12-10fa_IR
dc.identifier.citationیزدانی راد, علی, رنجبر جمال آبادی, عاطفه. (1397). مضمون تقابل خِرد و آز و جایگاه آن دراندیشۀ ایرانشهری. پژوهش های تاریخی, 10(1), 179-202. doi: 10.22108/jhr.2017.102738.1077fa_IR
dc.identifier.issn2008-6253
dc.identifier.issn2476-3306
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22108/jhr.2017.102738.1077
dc.identifier.urihttp://jhr.ui.ac.ir/article_22222.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/261165
dc.description.abstractتقابل خِرد و آز از کهن‌ترین، بنیادی‌ترین و پایاترین مضامین ایرانی است که در شکل‌دادن به حیات فکری و دینی و نیز اندﻳﺸﮥ سیاسی ایرانیان باستان نقش بسیار مؤثری داشته است؛ اما متأسفانه کمتر به چشم آمده است. البته صورت‌های دیگر این مضمون که عبارت‌اند از تقابل سپنته‌مَینیو و انگره‌مَینیو، هرمزد و اهریمن، اَشَه و دْروج و... بیشتر کاویده شده‌اند؛ اما به‌نظر می‌رسد فهم دقیق این صورت‌ها نیز به فهم و درک مضمون تقابلِ خرد و آز وابسته باشد. پژوهش حاضر با تکیه‌بر روایت‌های ملی ایرانیان و با روش تاریخی و به‌شیوۀ توصیفی‌تحلیلی، می‌کوشد تا جایگاه این مضمون را در جهان‌بینی ایرانیان نشان دهد و سهم آن را در شکل‌گیری اندیشۀ ایرانشهری مشخص کند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد تقابل آز و خِرد از این نظر که بیش از هر جای دیگر در وجود آدمی نمود می‌یابد، صورتی انسانی‌تر از ثنویّت ایرانی است. براین‌اساس خرد یا عقل، گوهر الهی یا فرّه ایزدیِ وجود انسان و بهترین راهنمای انسان برای گام‌برداشتن در مسیر راستی یا اَشَه و رسیدن به رستگاری است و در برابر آن، آز اهریمنی است که تلاش می‌کند انسان را به بیراهه بکشاند؛ همچنین در عالَم سیاست و شهریاری، این تقابل خود را در قالب تضاد و تقابل داد و بی‌داد نشان می‌دهد. شهریاری که خِرد راهنمای اوست، دادگر و فرّهمند است و شهریاری که آز بر او چیره است، بی‌دادگر و ناگزیر فاقد فرّه و مشروعیّت است. این معنی به‌ویژه در حکایت جمشید و ضحاک نمود یافته است.fa_IR
dc.format.extent711
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های تاریخیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Historical Researchesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22108/jhr.2017.102738.1077
dc.subjectخردfa_IR
dc.subjectاَشَهfa_IR
dc.subjectاندیشه ایرانشهریfa_IR
dc.subjectجمشیدfa_IR
dc.subjectتاریخ ایران باستانfa_IR
dc.titleمضمون تقابل خِرد و آز و جایگاه آن دراندیشۀ ایرانشهریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار تاریخ، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه یزد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue1
dc.citation.spage179
dc.citation.epage202


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد