بررسی عملکرد مدارس ایرانیان مقیم عراق در دوره پهلوی اول
(ندگان)پدیدآور
عادلفر, باقرعلیپرویش, محسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
روند تاسیس مدارس به شیوه نوین در اواخر دوره قاجار شتاب فزایندهای به خود گرفت. این مدارس توسط تجار، شخصیت-های سیاسی و فرهنگی تاسیس و اداره میشد. دردوره پهلوی اول تلاش گستردهای برای دگرگون ساختن نهادهای فرهنگی کشور انجام شد. دگرگونی فرهنگی با رشد سریع نهادهای جدید و با هدف از هم پاشیدن نهادهای سنتی بهوسیله دولت مواجه شد. از میان نهادهای فرهنگی بسیاری که در این دوره تأسیس شد، مدارس ایرانیان خارج از کشور بود. یکی از مهمترین آنها مدارس ایرانیان بینالنهرین(عراق) بود. این مقاله درصدد است با تکیه بر اسناد و با روش توصیفی- تحلیلی به پرسشهای زیر پاسخ دهد:1 - دلایل و عوامل تاسیس مدارس ایرانیان مقیم عراق چه بوده است؟ و چه تاثیری در ترویج زبان و ادبیات فارسی داشتهاند؟ فرضیه پژوهش بر آن است که وجود مدارس ایرانی در عراق میتوانست در ترویج زبان و ادبیات فارسی نقش مؤثری داشته باشد.
کلید واژگان
مدارس ایرانیانبینالنهرین
قاجار
پهلوی
تاریخ معاصر ایران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
معاونت پژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزویندانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین
شاپا
2008-62532476-3306




