منابع آگاهی دیپلماتیک در ایران دوره قاجار
(ندگان)پدیدآور
خسروی زاده, صباحپور محمدی املشی, نصراللهفلاح توتکار, حجت
نوع مدرک
Textعلمی و پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
"آگاهی" پروسهای اکتسابی است که انسان در تعامل با دیگران و در فرآیند آموزش کسب میکند. با توجه به حاکمیت قواعد سنتی بر حوزهی مناسبات دیپلماتیک ایران، نیاز به بروزرسانی این قواعد ضروری مینمود. روند تدریجی تشکیل و نهادینه شدن وزارت دول خارجه در طول دورهی قاجار، این فرصت را فراهم آورد تا با برداشتن گامی در راستای این انسجام، منابع آگاهیبخش دیپلماتیک آن نیز تحول یافته و با سیر مدرنیزاسیون اداری این نهاد منطبق گردد. منابع آگاهی دیپلماتیک به منشأ دانش در این حوزه اطلاق میشود؛ سیر تحول این منابع مساله پژوهش حاضر است. منابع آگاهی دیپلماتیک کدامند؟ و مسیر تحول آن در طول دورهی قاجار چگونه بود؟ سوالی اساسی است که مسالهی پژوهش حاضر را شکل میدهد. بنابراین فرضیهی تحقیق اینگونه تنظیم شد: سیر تحول منابع آگاهی دیپلماتیک در ایران سیری است از کسب آگاهی شفاهی به سمت آگاهی مبتنی بر آموزش. تحول منابع آگاهی در دورهی قاجار ارتباطی دوسویه با رشد نهاد دیپلماتیک دارد یعنی تحول در منشأهای آگاهی، تحول در نهاد را نیز به دنبال داشته است و بالعکس؛ یافتههای پژوهش نشان میدهد در دورهی اول قاجار منشأهای آگاهی عموما شفاهی هستند و با گسترش مناسبات خارجی، آگاهی تجربی نیز شکل میگیرد. در دورهی تحول تشکیلات دیپلماتیک، شاهد رشد آگاهی تجربی و گامهای آن به سوی آگاهی مبتنی بر آموزش هستیم؛ این پروسه در دورهی آخر قاجار با تشکیل مدرسهی عالی علوم سیاسی تکمیل و منشأ آگاهیهای دیپلماتیک به آموزش مدون تغییر مییابد. در جستار حاضر با روش توصیفی-تبیینی به سیر این تحول پرداخته میشود.
کلید واژگان
قاجاریهآداب دیپلماتیک
آگاهی دیپلماتیک
نظامنامه
مدرسهی عالی علوم سیاسی
تاریخ ایران
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
کارشناس بررسی اسناد و مدارک کشور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانعضو هیئت علمی دانشگاه امام خمینی قزوین
استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین



