• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مخاطرات محیطی
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مخاطرات محیطی
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی الزامات آموزش چگونگی مواجهه با زلزله توسط شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما

    (ندگان)پدیدآور
    صلواتیان, سیاوشملازاهدی, فاطمه ساداتقنبری, سعید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    792.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی کاربردی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زلزله از بلایای طبیعی مخرب محسوب می‌شود که در ایران تا کنون آسیب‌های مالی و جانی فراوانی را برجای گذاشته است. این موضوع، ضرورت پرداختن به آموزش عمومی برای آمادگی در مقابل زلزله را نشان می‌دهد. یکی از راه‌های ارائۀ آموزش عمومی، استفاده از تلویزیون است، اما باید نقش‌ها و الزامات تلویزیون برای ارائۀ این آموزش‌ها تبیین شود. این تحقیق با هدف احصای چنین نقش‌ها و الزاماتی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت. در این پژوهش با 16 کارشناس که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند، مصاحبۀ عمیق انجام پذیرفت و کدگذاری باز و محوری مصاحبه‌ها با نرم‌افزار MaxQDA2018 صورت گرفت. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که تلویزیون باید کارکردهای آموزشی خود را ناظر بر مراحل «قبل از وقوع بحران»، «هنگام وقوع بحران» و «پس از وقوع بحران» ارائه دهد و در ضمن باید این آموزش‌ها را در قالب‌های «مستقیم و جدی» و «غیرمستقیم و سرگرمی‌محور» ارائه کند. همچنین تلویزیون برای ایفای نقش آموزشی خود باید با استفاده از ظرفیت‌های «فنی و محتوایی»، «فرهنگی» و «سازمانی و بین‌سازمانی»، بر موانع «درون‌سازمانی» و «برون‌سازمانی» غلبه کند و با برآوردن الزامات در چهار بُعد «هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی»، «مخاطب‌شناسی و نیازسنجی»، «سازمانی» و «محتوایی» نقش خود را در ارائۀ آموزش‌های مواجهه با زلزله به‌منظور ایجاد آمادگی عمومی ایفا کند.
    کلید واژگان
    آمادگی عمومی
    آموزش
    بحران
    تلویزیون
    زلزله
    صداوسیما

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-09-23
    1397-07-01
    ناشر
    دانشگاه تهران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشکدۀ ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما
    دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه علامه طباطبائی
    دانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه علامه طباطبائی

    شاپا
    2423-415X
    2423-4168
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jhsci.2018.267115.411
    https://jhsci.ut.ac.ir/article_69974.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/260424

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب