بررسی اصول صفحه آرایی قرآن های دوره ایلخانی
(ندگان)پدیدآور
کاظمی, سامرهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با ظهور کلام وحی، هنر کتابت قرآن، در قرون اولیه هجری قمری آغاز شد. به علت ارزش و اهمیت موضوع، این هنر درمیان دیگر هنرهای اسلامی از جایگاه والایی برخوردار است و جزء متعالیترین و شریف ترین هنرها نزد مسلمانان به شمار میآید. کتابت دوران اسلامی معنای گستردهای دارد و تنها معطوف به هنر خط و خوشنویسی نمیباشد بلکه مجموعهای از هنرها شامل خط و خوشنویسی، تذهیب و رنگ، کاغذ، صحافی و تجلید و… است و درحقیقت هنر صفحهآرایی امروز پایه در هنر کتابت دوران گذشته دارد. در این میان قرآن های دورة ایلخانی در کنار ارزش نسخه شناسی، به خاطر ویژگیهای خاص صفحهآرایی، تذهیب و نقوش به کار رفته در آنها جزء بینظیرترین و نفیسترین آثار هنری دورة اسلامی محسوب میشوند، اما تا به امروز با دیدی گرافیکی مورد بررسی قرار نگرفتهاند و پژوهش در مورد آنها میتواند باعث شناخت اصول صفحهآرایی در هنر اسلامی گردد. در همین راستا ابتدا پیشینه صفحه آرایی در ایران وتعریفی از آن بیان گردیده واجزاء و عناصر به کار رفته در صفحهآرایی قرآن های دورة ایلخانی شامل عناصر صفحهآرایی قرآن ها مانند خط و خوشنویسی، تذهیب وتزیینات، نقش و رنگ، تقسیم و تناسبات صفحه، به صورت تخصصی و بر طبق تحقیقات آماری مورد بررسی قرار گرفته و ساختار صفحهآرایی قرآن ها بیان گردیده است تا با توجه به این پژوهش بتوان کارکردهایی برای صفحهآرایی امروز پیدا کرد.
کلید واژگان
ایلخانیانتذهیب
صفحهآرایی
قرآن
کتابت
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2008-02-201386-12-01




