دوره 31, شماره 31

 

ارسال های اخیر

  • پارادوکس شکل انسان در نگارگری مکتب اصفهان با تاکید بر تک نگاره ها 

    ناغانی, حسین ابراهیمی (پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2007-09-23)
    نگارگری مکتب اصفهان را می‌توان آخرین مکتب نگارگری سنتی و اصیل ایرانی قلمداد کرد که توانست در مقابل عوامل عدیده بیرونی که معلول شرایط حاکم بر جو آن زمان بوده مقاومت کرده و اصالت های بی‌بدیل نگارگری ایرانی را حفظ کند. نگارگری ...

  • بررسی تطبیقی منسوجات ایران ساسانی و روم شرقی (بیزانس) 

    فربود, فریناز؛ پورجعفر, دکتر محمد رضا (پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2007-09-23)
    منسوجات بافته شده در دوران ساسانیان (225-630م.)-که آخرین مرحلة هنر کهن شرقی است- به لحاظ زیبایی بصری، نقوش نمادین و تزیینی، کاربرد رنگ و فن بافت، از شاخصه‌های هنر ایران زمین به شمار می‌روند. آوازة این منسوجات در جهان کهن، ...

  • جستاری درباره موسیقی و معیارهای آن در اسلام 

    مغربی, حجت الاسلام دکتر حمید فغفور (پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2007-09-23)
    موسیقی همچون هنر برخاسته از لایه‌های درونی درون آدمی و بلکه یک نیاز روحی است و مانند هر هنری می‌تواند مبتذل یا متعهد باشد. موسیقی علمی از یونان باستان وارد ایران شد که ارسطو آن را به عنوان شاخه‌ای از ریاضیات می‌دانست و ...

  • درام تعاملی،رهیافتی به مناسبات منطقِ نمایشی و رایانه 

    قهرمانی, دکتر محمدباقر؛ یوسفیان, شهروز (پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2007-09-23)
    درام تعاملی (برهم کنشی)، به مثابة نوع تازه‌ای از مناسبات مجازی درام، محصول تعامل رایانه و قواعد نمایشی است. تعامل مزبور حاصل مناسبات جدید میان مخاطب و درام نویس است؛ کاربر یک نرم افزار داستانی با اعمال سلیقه و خواست خود ...

  • بکت و چشم به راه گـودو 

    مسک, دکتر احمد کامیابی (پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2007-09-23)
    ساموئل بکت یکی از مشهورترین نویسندگان قرن بیستم است. او زندگی پر تلاطم و فعالی داشت و بیشتر عمرش را در سفر و مهاجرت گذراند. بکت با آنکه میهنش را ترک کرده بود، به آن عشق می ورزید. در واقع مخاطب اصلی آثارش مردم ایرلندند. ...

  • تاملی بر شهرسازی دوره پهلوی اول 

    زاد, وحید وحدت (پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2007-09-23)
    جنبش تجددخواهی در ایران که با شکست مشروطیت، از اصلاحات پایین به بالا ناامید شده بود، تمرکز قدرت رضاخانی را مرکبی مناسب برای خواست‌هایش دید. تجددخواهی اقتدارگرا برای نوپردازی نیازمند طرح بود و قانون؛ منبع مالی و مجری. ...

  • تأثیر شیءگرایی بر طراحی محصولات صنعتی 

    تیموری, شراره؛ لوکاس, دکتر کارو؛ خداداه, دکتر یاسمن (پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2007-09-23)
    هدف از این مطالعه ارائه روش جدیدی برای طراحی محصول می‎باشد. این روش برگرفته از روش‎های تجزیه و تحلیل و طراحی شیءگراست که در طراحی نرم‎افزارها مورد استفاده قرار می‎گیرد و می‎تواند به طراحان صنعتی در تحلیل و ساماندهی ...

  • طراحی سایه در فضای باز 

    طاهباز, دکتر منصوره (پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2007-09-23)
    ایجاد سایه در فضاهای باز و معابر خصوصاً در اقلیم های گرمسیری، یکی از عوامل مؤثر در تأمین احساس آسایش گرمایی است. ضرورت ایجاد سایه در دو سوم تا سه چهارم از ایام سال، موجب ایجاد نمونه‌های شاخص معماری سایه‌ساز در فرهنگ و ...

  • پژوهشی درباره «دگردیسی» و «پایایی» در مرمت شهری 

    لطفی, سهند (پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2007-09-23)
    «مرمت شهری» را به دور از جزییات متعدد تاریخی و نظریه ای، می توان به سه دوره و روایت اصلی تقسیم کرد. این سه دوره که به ترتیب «بازسازی»، «نوسازی»، و «معاصرسازی» نامیده شده اند، هریک به سهم خود، عامل حفظ و انتقال تلفیقی از ...