مرور دوره 24, شماره 0 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 11 از 11
-
بررسی نگاره "آزمون فریدون پسرانش را" از منظر نشانه شناسی لایه ای
(پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2006-02-20)نشانه شناسی علمی است که به مطالعه نشانه ها و دسته بندی آنها می پردازد. در این مقاله سعی شده از زاویه ای نشانه شناسانه به خوانش یک نمونه از آثار نگارگری با عنوان نگاره " آزمون فریدون پسرانش را" اثر " سلطان محمد" نگارگر مکتب ...
-
مسجد جامع کبیرنی ریز
(پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2006-02-20)این پژوهش سعی بر معرفی و تجزیه و تحلیل عناصر و اجزاء مسجد جامع نی ریز را دارد. مسجدی که نه تنها جزء کهن تریم مساجد ایران است ، بلکه در بسیاری از موارد ، دارای خصوصیات منحصر به فردی است ، که تنها در این مسجد ، شاهد آن ...
-
بکارگیری نشانه شناسی در شهرسازی
(پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2006-02-20)نشانه شناسی از دانش های نوینی است که اخیراً به حیطه پژوهش ها وارد گردیده است. در شهرسازی نیز استفاده از این دانش، کم و بیش باب گردیده است؛ زیرا نشانه شناسی می تواند به عنوان ابزاری کارآمد جهت تولید داده های کیفی از شهرها ...
-
افول کتاب آرایی و طلیعه پیکرنگاری (نقاشی دوره افشاریه)
(پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2006-02-20)در این مقاله فرضیه نگارنده مبتنی بر این نکته بوده که با افول کتاب آرایی که تقریباً از اواخر دوره صفوی شروع می شود، پیکرنگاری به مثابه ابزاری برای کسب اعتبار فرهنگی و تبلیغ در باری شکل گرفته و نمونه آن وجود پیکرنگاری های ...
-
شهرسازی مشارکتی؛ کاوشی نظری در شرایط ایران
(پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2006-02-20)مشارکت ، درحال حاضر ، جایگاه مهمی در نظریه های شهرسازی یافته است. شهرسازی مشارکتی، رویکردی است که در کشورهای پیشرو در امر مشارکت ، همپای مشارکت سیاسی و اجتماعی، به پیش می رود. در یان مقاله، با بررسی برخی از مهم ترین نظریه ...
-
یافته هایی از طرح شنب غازان، پدیده شهری عصر ایلخانی به نام ابواب البر
(پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2006-02-20)در عصر جهانداری مغول ها یا دوره ایلخانی، پدیده نوینی در عرصه های معماری و شهرسازی موسوم به ابواب البر معمول می گردد که در این طرح مقبره بانی به عنوان عنصر سازمان دهنده سایر فضاهای اقماری مجموعه مشهود است. دو شهرک اقماری ...
-
هویت انسان ساز ، انسان هویت پرداز (تأملی در رابطه هویت و معماری)
(پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2006-02-20)انسان همواره در پی گوهری و هویتی بوده تا به کیستی و چیستی خویش راه یابد؛ و هنر و معماری برانکه این هویت را جان مایه خویش قرار دهند . دگرگونی نگرش انسان به جهان ، دگرگونی هویت ها را در پی داشت. انسان سنتی( مذهبی) جهان را ...
-
جایگاه کیهان شناختی دایره و مربع در معماری مقدس (اسلامی)
(پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2006-02-20)هنر و معماری سنتی ، مبتنی بر اصل تناظر میان عالم و آدم است. در ذهن بسیط انسان سنتی، نسبتها و مفتهیم انسانی چنان بسیط می یابند که داممنه وسیع کیهان را نیز در بر می گیرند و کیهانی که در این قلمرو شکل یافته و تصویر می شود چون ...
-
زیبایی شناسی گام طبیعی
(پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2006-02-20)گام طبیعی در موسیقی، گامی است که به صورت اجمالی در ناخودآگاه ذهنی بشر وجود دارد. کشف گام طبیعی توسط انسان و بحث آن را منتسب به دو متفکر،(فارابی و فیثاغورث) می دانن. پس از آن توسط موسیقیدانان گام طبیعی به صورت کاربردی درآمده ...
-
کاربرد علوم محیطی در فرایند مطالعاتی طراحی شهری
(پردیس هنرهای زیبا_دانشگاه تهران, 2006-02-20)امروزه طراحی شهری در پاسخ به مسائل، صورتی نو یافته است و در تقابل رویکرد سنتی – ایستا – تصمیم گیر و فردی برای مواجهه با مسائل شهری ، رویکردی نو – پویا – تصمیم ساز و جمعی را مطرح کرده است. در فرآیند مطالعات طراحی شهری نیز ...



