• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
    • دوره 3, پیاپی ده
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
    • دوره 3, پیاپی ده
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بحران ویروس کرونا و سوء مدیریت مسئولیت اجتماعی شرکت: تحلیل واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به اخبار منفی حول مسائل CSR

    (ندگان)پدیدآور
    زارعی, قاسمرحیمی کلور, حسینحق وردی زاده, ابوالفضل
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بحران ویروس کرونا و اثرات زیستی، اجتماعی و اقتصادی آن تأثیر شگرفی بر اکثر کسب‌وکارها گذاشته است. در این میان، سو مدیریت کسب‌وکارها در قبال مسئولیت‌های اجتماعی خود نسبت به بحران پیش‌آمده و انتشار اخبار منفی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تبعات سنگینی بر آن‌ها وارد سازد. شبکه‌های اجتماعی به کاربران امکان می‌دهند تا تبلیغات دهان‌به‌دهان الکترونیکی منفی راجع به شرکت‌ها ایجاد کنند. برای شناسایی عوامل این رفتار، یک خبر ساختگی راجع به ویروس کرونا و شرکت هواپیمایی ماهان در میان کاربران اینستاگرام توزیع شد تا قصد مشارکت آنها توضیح داده شود. بر این اساس مجموعه‌ای از متغیرهای توضیحی بررسی شد که شامل آگاهی اجتماعی، آگاهی محیطی، ارزش سودمندی و نگرش نسبت به کامنت و اشتراک‌گذاری در مورد اخبار منفی CSR می‌شوند. این پژوهش از نوع توصیفی و پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان کاربر اینستاگرام دانشگاه‌های تبریز و تهران می‌شد. پرسشنامه‌ها به‌صورت الکترونیکی و به روش در دسترس توزیع و درمجموع 460 پرسشنامه گردآوری شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS و PLS نشان داد آگاهی اجتماعی بر آگاهی محیطی اثر مثبت می‌گذارد. هم‌چنین باوجود آن‌که تاثیر مثبت آگاهی اجتماعی و محیطی بر ارزش سودمندی تائید شد، اما نتوانست تاثیر معناداری با نگرش به کامنت و اشتراک‌گذاری نشان دهند. درنهایت نگرش بر قصد رفتاری کاربران تأثیر قابل‌توجهی داشت، اما اثر ارزش سودمندی بر قصد رفتاری تائید نشد. یافته‌های این مطالعه می‌تواند به سازمان‌های مختلفی که نسبت به مسائل محیطی و اجتماعی احساس مسئولیت می‌کنند، به‌واسطه تجزیه‌وتحلیل رفتار مشتریانشان و پیشنهادهای کاربردی که ارائه می‌دهد، کمک شایانی کند.
    کلید واژگان
    بحران کرونا
    مسئولیت اجتماعی شرکت
    تبلیغات دهان‌به‌دهان الکترونیکی
    شبکه‌های اجتماعی
    اشتراک و کامنت گذاری

    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
    دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی, دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
    دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی, اردبیل, ایران.

    شاپا
    2588-5057
    URI
    https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_11198.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/258631

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب