• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
    • دوره 3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
    • دوره 3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی الگوی راهبردی بین‌المللی‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی

    (ندگان)پدیدآور
    اسماعیل پور, رضاسلیمانی, رضااکبری, محسنابراهیم پور, مصطفی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    برونگرایی، تاکید بر اقتصاد دانش­بنیان و حضور در بازارهای بین­المللی جزء راهبردهای کلان اقتصادی مقاوتی برای برون­رفت از معضلاتی همچون اشتغال، تورم و نرخ پایین رشد اقتصادی تعیین گردیده است. از سوی دیگر بررسی وضعیت صادرات شرکت­های دانش­­بنیان نشانگر نامطلوب بودن وضعیت آن­ها در عرصه کسب­وکار بین­المللی است؛ در این پژوهش با مطالعه تجربه شرکت­های دانش­بنیان موفق در این حوزه الگوی راهبردی برای کمک به بین­المللی شدن این شرکت­ها ارائه شده است. پژوهش حاضر کاربردی، کیفی و با استفاده از استراتژی داده­بنیاد نظام­مند انجام پذیرفته است. بدین منظور 17 مصاحبه عمیق با مدیران و نخبگان شرکت­های دانش­بنیان دارای تجربه کسب­وکار بین­المللی موفق انجام و با تحلیل داده­ها بر اساس روش ­کدگذاری باز، محوری و انتخابی 96 مولفه احصاء گردیده است.تحلیل داده­های پژوهش نشان می­دهد که ترکیب سه دسته مولفه­های علی منبع­محور، شبکه­محور و کارآفرین­محور می­تواند به پدیده محوری حضور بین­المللی پایدار شرکت­های دانش­بنیان منجر شود. همچنین مولفه­های بافت سازمانی، محیط ملی و فراملی بسترساز این حضورند و مولفه­های انسانی و نهادی جزء عوامل مداخله­گر محسوب می­شوند. در این میان شرکت­ها با اتخاذ راهبردهای رشد­ مشتری­مدارو رقابت فناورانه می­توانند به پیامدهایی همچون شهرت، بقاء و رشد و ارتقاء تکنولوژیکی دست یابند. از این­رو می­توان نتیجه گرفت که کاربست یک رویکرد خاص موجود در ادبیات بین­المللی­سازی شرکت­ها برای بین­المللی­سازی شرکت­های دانش­بنیان ایرانی کارساز نبوده و یک رویکرد تلفیقی از تئوری­های منبع­محور، کارآفرینانه و شبکه­محور منطبق با شرایط کسب­وکار ایرانی لازم است. همچنین شرکت­ها به منظور دستیابی به حضور موفق و پایدار بین­المللی باید رویکردی کنش­گرانه و رقابتی­پذیر اتخاذ نمایند.
    کلید واژگان
    بین‌المللی‌سازی
    الگوی راهبردی
    دانش‌بنیان
    شرکت‌های کوچک و متوسط
    داده‌بنیاد
    بین المللی شدن کسب و کار ، کارکردها و اثربخشی بنگاه

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
    دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
    دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
    دانشیار گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

    شاپا
    2588-5057
    URI
    https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_10382.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/258613

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب