عوامل مؤثر بر قصد خرید محصولات آرایشی خارجی توسط آقایان: بررسی نقش نگرش مصرف کنندگان
(ندگان)پدیدآور
عربشاهی, معصومهغفوریان شاگردی, امیربهبودی, امیدنایبی, علی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قصد خرید یک محصول خاص بهعنوان یک عامل پیشبینیکننده خوب رفتار واقعی در خرید محصول می باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مشتریان نسبت به خرید محصولات آرایشی خارجی توسط آقایان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مصرف کنندگان لوازم آرایشی خارجی مردانه در شهر مشهد هستند. روش نمونهگیری در این تحقیق غیراحتمالی داوطلبانه بوده است. دراین پژوهش 12 متغیر پنهان وجود دارد لذا حجم نمونه براساس نظر ادسترپ (20 نمونه به ازای هر گویه) تعیین شده است. در نهایت تعداد 240 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری پرسشنامه استاندارد برگرفته از سویدن و دیاگنه (2009) و آزمائونی و همکاران (2015) بوده است؛ روایی آن با روایی محتوا و سازه به روش تحلیل بارهای عاملی تاییدی بررسی و پایایی آن بوسیله آلفای کرونباخ سنجیده شده است. آزمون فرضیات به روش مدلیابی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام پذیرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهد جذابیت ظاهری، باورهای اجتماعی، سبک زندگی و شرایط خرید تأثیر مستقیم بر نگرش مشتریان دارند. همچنین عقاید دینی، تبلیغات و توجه به سلامتی تأثیر معکوس بر نگرش مشتریان دارند. در این تحقیق تأثیر متغیرهای تصویر شخصی، اثر افزایش سن و دانش بر نگرش مشتریان تأیید نگردید. براساس نتایج تحقیق نگرش مشتریان بر قصد خرید آنان بسیار تاثیرگذار است.
کلید واژگان
قصد خریدنگرش مصرف کنندگان
محصولات آرایشی خارجی
رفتار مصرف کننده در بازاریابی بین المللی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
دانشگاه تبریزسازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایراناستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد ایران
دکتری مدیریت بازرگانی-مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی-بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران



