• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رفتار متکبرانه مصرف‌کننده؛ فهمی از برداشت‌های معناآفرین با استفاده از پدیدارشناسی

    (ندگان)پدیدآور
    انصاری پور, سمیهسهرابی, روح الهخاکباز, عظیمه سادات
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    374.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: در پژوهش حاضر، به بررسی درک «رفتار متکبرانه‌ مصرف‌کننده» میان افرادی که این رفتار را تجربه کرده‌اند، پرداخته شده است. رفتار متکبرانه مصرف‌کننده، نشان‌دهنده تمایل افراد به استفاده و نمایش اموال به‌منظور ایجاد برتری اجتماعی است. روش: در این پژوهش بنا بر نیاز به استفاده از تجربه‌های زیسته‌ افراد درگیر در موضوع پژوهش (افرادی که رفتار متکبرانه مصرف‌کننده را تجربه کرده‌اند)، از روش پژوهش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. به‌منظور دستیابی به هدف پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری معیارمحور (شدت) و گلوله برفی تا رسیدن به اشباع با 10 نفر مصاحبه‌ کامل انجام شد. اعتبار نتایج به‌دست‌آمده با استفاده از پرانتزگذاری دانش قبلی پژوهشگر، مراجعه مجدد به شرکت‌کنندگان و تأیید آنها مشخص شد. یافته‌ها: یافته‌ها گویای ساختاری پنج‌بُعدی برای رفتار متکبرانه مصرف‌کننده، شامل مصرف مبتنی بر تصویر، مصرف مبتنی بر خودنمایی، بالیدن مصرف‌کننده، برتری مصرف‌کننده و نیاز به منحصربه‌فرد بودن است. چهار بُعد نخست با پژوهش‌های قبلی انجام‌شده در این زمینه هماهنگی دارند و بُعد نیاز به منحصربه‌فرد بودن، بُعدی جدید است که با توجه به اظهارات افراد به ساختار رفتار متکبرانه مصرف‌کننده اضافه شد. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش در شناخت، درک و پیش‌بینی رفتار مصرف‌کننده مؤثر است و به‌کارگیری صحیح آنها در افزایش رضایت مشتری و در نهایت افزایش فروش، نقش شایان توجهی ایفا می‌کند.
    کلید واژگان
    برتری
    پدیدارشناسی
    رفتار متکبرانه مصرف‌کننده
    نیاز به منحصربه‌فرد بودن

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد، گروه مدیریت اجرایی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
    استادیار، گروه مدیریت تولید و عملیات، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
    استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

    شاپا
    2008-5907
    2423-5091
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jibm.2020.280645.3514
    https://jibm.ut.ac.ir/article_76918.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/258548

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب