نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفلاح, محمدعلیfa_IR
dc.contributor.authorحیدری, علیfa_IR
dc.contributor.authorآقازاده, هاشمfa_IR
dc.contributor.authorاعرابی, سیدمحمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T04:17:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T04:17:43Z
dc.date.available1399-07-09T04:17:43Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T04:17:43Z
dc.date.issued2020-06-21en_US
dc.date.issued1399-04-01fa_IR
dc.date.submitted2018-12-19en_US
dc.date.submitted1397-09-28fa_IR
dc.identifier.citationفلاح, محمدعلی, حیدری, علی, آقازاده, هاشم, اعرابی, سیدمحمد. (1399). نقش‏‌ بنگاه‌های مادر ایرانی در خلق و تخریب ارزش: مطالعه موردی چندگانه. مدیریت بازرگانی, 12(2), 262-284. doi: 10.22059/jibm.2019.271925.3369fa_IR
dc.identifier.issn2008-5907
dc.identifier.issn2423-5091
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jibm.2019.271925.3369
dc.identifier.urihttps://jibm.ut.ac.ir/article_76908.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/258540
dc.description.abstractهدف: امروزه در ایران به علت رواج سرمایه‌گذاری‌های نهادی با استفاده از اهرم شرکت‌های هلدینگی، اهمیت بنگاه‌های مادر دوچندان شده است. یکی از ویژگی‌های متمایز این نوع از سازمان‌‏ها، سبدی از کسب‌وکارهای متنوع است که توسط ستاد مرکزی مدیریت می‏‌شوند. پرسش اساسی این است که ستاد مرکزی برای موفقیت کل شرکت باید چه نقش‌‏هایی را ایفاء نماید. لذا، هدف از پژوهش حاضر، تبیین مداخلات و نقش‌های ستاد مرکزی بنگاه‌های مادر ایرانی در کسب‏‌وکارهای تابعه می‏‌باشد.<br /> روش: روش در این پژوهش مطالعه موردی چندگانه می‌‌باشد. موردهای تحت مطالعه در این پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شدند و شامل دو ستاد مرکزی در بنگاه‌های مادر وابسته به یکی از نهادهای حاکمیتی دارای فعالیت‌های اقتصادی می‌باشند. در این پژوهش از منابع داده‌های مختلفی از قبیل اسناد بایگانی، مستندات، مشاهده مشارکتی و مصاحبه با 15 مدیر ارشد در ستاد مرکزی استفاده شده است و داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوا تحلیل شدند.<br /> یافته‌ها: یافته‌های پژوهش، وجود 4 نقش در قالب 22 مداخله و بیش از 55 فعالیت را برای بنگاه‌های مادر ایرانی نشان داد. این نقش‌ها شامل «پیشگیری‏‌کننده از زیان»، «مدیر کسب‏‌وکارها»، «خلق‏‌کننده ارزش» و «تخریب‏‌کننده ارزش» می‌باشند. از نوآوری‌های این پژوهش می‌توان به تبیین فعالیت‌های «قدرت چانه‌زنی بنگاه مادر با نهادهای دولتی» ذیل مداخله «دارایی‌های بنگاه» و همچنین «اعمال سیاست‏‌ها و قوانین مخرب و محدودکننده» و «فشار به کسب‌وکارها برای اخذ نقدینگی» ذیل مداخله «مداخله‏‌های مخرب و اعمال محدودیت‏‌ها» اشاره نمود.<br /> نتیجه‌‌گیری: تمامی نقش‌‏های ستاد مرکزی منجر به خلق ارزش نمی‌شوند و گاهی اوقات مداخلات آن‌‏ها تنها جلوی تخریب ارزش را می‏‌گیرند (نقش پیشگیرنده) و برخی موارد ستاد مرکزی عامل «تخریب ارزش» در واحدهای کسب‌‏وکار می‌‏شود که عمده دلیل آن عدم شناخت کافی ستاد مرکزی از عوامل موقعیتی کسب‌وکارهای تابعه می‌باشد به گونه‌ای که اگر هر یک از فعالیت‌های خلق ارزش به درستی صورت نگیرد منجر به تخریب ارزش خواهد شد.fa_IR
dc.format.extent291
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherUniversity of Tehranen_US
dc.relation.ispartofمدیریت بازرگانیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Business Managementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jibm.2019.271925.3369
dc.subjectبنگاه مادر ایرانیfa_IR
dc.subjectستاد مرکزیfa_IR
dc.subjectمداخله‌هاfa_IR
dc.subjectنقش‌هاfa_IR
dc.subjectخلق ارزشfa_IR
dc.subjectتخریب ارزشfa_IR
dc.titleنقش‏‌ بنگاه‌های مادر ایرانی در خلق و تخریب ارزش: مطالعه موردی چندگانهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue2
dc.citation.spage262
dc.citation.epage284


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد