• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 12, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش‏‌ بنگاه‌های مادر ایرانی در خلق و تخریب ارزش: مطالعه موردی چندگانه

    (ندگان)پدیدآور
    فلاح, محمدعلیحیدری, علیآقازاده, هاشماعرابی, سیدمحمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    291.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: امروزه در ایران به علت رواج سرمایه‌گذاری‌های نهادی با استفاده از اهرم شرکت‌های هلدینگی، اهمیت بنگاه‌های مادر دوچندان شده است. یکی از ویژگی‌های متمایز این نوع از سازمان‌‏ها، سبدی از کسب‌وکارهای متنوع است که توسط ستاد مرکزی مدیریت می‏‌شوند. پرسش اساسی این است که ستاد مرکزی برای موفقیت کل شرکت باید چه نقش‌‏هایی را ایفاء نماید. لذا، هدف از پژوهش حاضر، تبیین مداخلات و نقش‌های ستاد مرکزی بنگاه‌های مادر ایرانی در کسب‏‌وکارهای تابعه می‏‌باشد. روش: روش در این پژوهش مطالعه موردی چندگانه می‌‌باشد. موردهای تحت مطالعه در این پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شدند و شامل دو ستاد مرکزی در بنگاه‌های مادر وابسته به یکی از نهادهای حاکمیتی دارای فعالیت‌های اقتصادی می‌باشند. در این پژوهش از منابع داده‌های مختلفی از قبیل اسناد بایگانی، مستندات، مشاهده مشارکتی و مصاحبه با 15 مدیر ارشد در ستاد مرکزی استفاده شده است و داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوا تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش، وجود 4 نقش در قالب 22 مداخله و بیش از 55 فعالیت را برای بنگاه‌های مادر ایرانی نشان داد. این نقش‌ها شامل «پیشگیری‏‌کننده از زیان»، «مدیر کسب‏‌وکارها»، «خلق‏‌کننده ارزش» و «تخریب‏‌کننده ارزش» می‌باشند. از نوآوری‌های این پژوهش می‌توان به تبیین فعالیت‌های «قدرت چانه‌زنی بنگاه مادر با نهادهای دولتی» ذیل مداخله «دارایی‌های بنگاه» و همچنین «اعمال سیاست‏‌ها و قوانین مخرب و محدودکننده» و «فشار به کسب‌وکارها برای اخذ نقدینگی» ذیل مداخله «مداخله‏‌های مخرب و اعمال محدودیت‏‌ها» اشاره نمود. نتیجه‌‌گیری: تمامی نقش‌‏های ستاد مرکزی منجر به خلق ارزش نمی‌شوند و گاهی اوقات مداخلات آن‌‏ها تنها جلوی تخریب ارزش را می‏‌گیرند (نقش پیشگیرنده) و برخی موارد ستاد مرکزی عامل «تخریب ارزش» در واحدهای کسب‌‏وکار می‌‏شود که عمده دلیل آن عدم شناخت کافی ستاد مرکزی از عوامل موقعیتی کسب‌وکارهای تابعه می‌باشد به گونه‌ای که اگر هر یک از فعالیت‌های خلق ارزش به درستی صورت نگیرد منجر به تخریب ارزش خواهد شد.
    کلید واژگان
    بنگاه مادر ایرانی
    ستاد مرکزی
    مداخله‌ها
    نقش‌ها
    خلق ارزش
    تخریب ارزش

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

    شاپا
    2008-5907
    2423-5091
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jibm.2019.271925.3369
    https://jibm.ut.ac.ir/article_76908.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/258540

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب