نقش بنگاههای مادر ایرانی در خلق و تخریب ارزش: مطالعه موردی چندگانه
(ندگان)پدیدآور
فلاح, محمدعلیحیدری, علیآقازاده, هاشماعرابی, سیدمحمدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: امروزه در ایران به علت رواج سرمایهگذاریهای نهادی با استفاده از اهرم شرکتهای هلدینگی، اهمیت بنگاههای مادر دوچندان شده است. یکی از ویژگیهای متمایز این نوع از سازمانها، سبدی از کسبوکارهای متنوع است که توسط ستاد مرکزی مدیریت میشوند. پرسش اساسی این است که ستاد مرکزی برای موفقیت کل شرکت باید چه نقشهایی را ایفاء نماید. لذا، هدف از پژوهش حاضر، تبیین مداخلات و نقشهای ستاد مرکزی بنگاههای مادر ایرانی در کسبوکارهای تابعه میباشد. روش: روش در این پژوهش مطالعه موردی چندگانه میباشد. موردهای تحت مطالعه در این پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شدند و شامل دو ستاد مرکزی در بنگاههای مادر وابسته به یکی از نهادهای حاکمیتی دارای فعالیتهای اقتصادی میباشند. در این پژوهش از منابع دادههای مختلفی از قبیل اسناد بایگانی، مستندات، مشاهده مشارکتی و مصاحبه با 15 مدیر ارشد در ستاد مرکزی استفاده شده است و دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش، وجود 4 نقش در قالب 22 مداخله و بیش از 55 فعالیت را برای بنگاههای مادر ایرانی نشان داد. این نقشها شامل «پیشگیریکننده از زیان»، «مدیر کسبوکارها»، «خلقکننده ارزش» و «تخریبکننده ارزش» میباشند. از نوآوریهای این پژوهش میتوان به تبیین فعالیتهای «قدرت چانهزنی بنگاه مادر با نهادهای دولتی» ذیل مداخله «داراییهای بنگاه» و همچنین «اعمال سیاستها و قوانین مخرب و محدودکننده» و «فشار به کسبوکارها برای اخذ نقدینگی» ذیل مداخله «مداخلههای مخرب و اعمال محدودیتها» اشاره نمود. نتیجهگیری: تمامی نقشهای ستاد مرکزی منجر به خلق ارزش نمیشوند و گاهی اوقات مداخلات آنها تنها جلوی تخریب ارزش را میگیرند (نقش پیشگیرنده) و برخی موارد ستاد مرکزی عامل «تخریب ارزش» در واحدهای کسبوکار میشود که عمده دلیل آن عدم شناخت کافی ستاد مرکزی از عوامل موقعیتی کسبوکارهای تابعه میباشد به گونهای که اگر هر یک از فعالیتهای خلق ارزش به درستی صورت نگیرد منجر به تخریب ارزش خواهد شد.
کلید واژگان
بنگاه مادر ایرانیستاد مرکزی
مداخلهها
نقشها
خلق ارزش
تخریب ارزش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
شاپا
2008-59072423-5091




