تأثیر عوامل داخلی شرکت بر عملکرد صادراتی (مطالعۀ موردی: شرکتهای صادرکنندة پسته در تهران)
(ندگان)پدیدآور
شجاعی, محمدرضامحترم, رحیمآطاهریان, سمانهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شرکتها برای بقا و موفقیت در فعالیتهای صادراتی به شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی خود نیازمندند. شناسایی عوامل داخلی، به این سبب که تحت کنترل شرکتها هستند، از نظر اقدام به توسعة صادرات، بسیار بااهمیت است. بهمنظور بررسی تأثیر این عوامل بر عملکرد صادراتی شرکتها، پژوهشی کاربردی و توصیفی (همبستگی- تحلیل رگرسیون) در محدودة شرکتهای صادرکنندة پسته در تهران، انجام شده است. به این منظور، با توجه به مدل مفهومی پژوهش، که از تلفیق مجموعه مدلهای موجود در این زمینه ارائه شده است، اقدام به گردآوری دادههای میدانی از 135 شرکت فعال در زمینة صادرات محصول پسته در تهران با استفاده از پرسشنامه شده است. با توجه به اینکه حجم جامعة آماری محدود و مشخص است، برای محاسبة تعداد نمونه از فرمول نمونه برای جامعة محدود، استفاده شد، که با توجه به محاسبة صورتگرفته، حجم نمونة آماری در این پژوهش برابر با 135 شرکت صادرکنندة پسته در تهران است. نتایج تحلیل این دادهها نشان میدهد که عوامل داخلی شرکت، مثل ویژگیهای مدیریتی و دسترسی به منابع داخلی، بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت و معنادار دارد و از بین یازده فرضیة فرعی، همة فرضیهها جز دو فرضیه، تأیید شد. بر اساس این نتایج، پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد صادراتی شرکتهای صادرکنندة پسته در تهران ارائه شده است.
کلید واژگان
دسترسی به منابع داخلیعملکرد صادراتی
محصول کشاورزی پسته
ویژگیهای مدیریت
10. مدیریت صادرات، واردات و مبادلات و تفاهم نامه های بین المللی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراندکتری مدیریت بازاریابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، مؤسسة آموزش عالی غیر انتفاعی ارشاد دماوند، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




