تدوین مدلی بومی برای بهبود عملکرد صادراتی شرکت های ایرانی در بازار مصالح ساختمانی عراق
(ندگان)پدیدآور
محترم, رحیمحسنقلی پور, طهمورثنظری, محسنروستا, احمدنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بازار عراق پتانسیل بالایی برای فروش محصولات شرکتهای ایرانی دارد و برای استفاده از فرصتهای صادراتی این کشور باید اقدامات لازم انجام گیرد. خرابیهای ناشی از جنگ در کشور عراق به بازسازی نیاز دارد که برایناساس فرصتهای ارزشمندی برای صنعت مصالح ساختمانی ایران پدید آمده است. البته تاکنون برای بهبود عملکرد شرکتهای ایرانی صادرکنندة این صنعت مدل مناسبی ارائه نشده است. پژوهش حاضر با هدف ارائة مدلی برای بهبود عملکرد صادراتی شرکتهای ایرانی انجام گرفت. در این پژوهش، با استفاده از مدل حاصل از ادبیات پژوهش، 45 شاخص در هفت دسته بررسی شده است و بعد از انجام تحلیل تکعاملی، همبستگی، آنووا و تحلیل مسیر سرانجام مدلی برای بهبود عملکرد شرکتهای ایرانی در بازار مصالح ساختمانی کشور عراق پیشنهاد شد. طبق مدل نهایی، میزان اثر عامل راهبرد 302/0، حمایت دولت 059/0، آمیزۀ بازاریابی 189/0، ویژگی شرکت 047/0، ویژگی بازار میزبان 023/0 و منابع سازمانی 079/0 شناسایی شد. مدل پیشنهادشده تا میزان 70 درصد توانایی پیشبینی عملکرد صادراتی را دارد.
کلید واژگان
عراقعملکرد صادراتی
مدل بومی
مصالح ساختمانی
10. مدیریت صادرات، واردات و مبادلات و تفاهم نامه های بین المللی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
مربی مدیریت بازرگانی دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدة مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2008-59072423-5091




