تاثیر محیط های خدماتی بر هیجان مشتری وخروجی های خدمات
(ندگان)پدیدآور
پوراشرف, یاسانالهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر محیطهای خدماتی بر هیجان مشتری و خروجیهای خدمات میپردازد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر محیطهای فیزیکی و اجتماعی خدماتی بر هیجان، رضایت و تمایلات رفتاری مشتریان و در نهایت خروجی خدمات است که در آن محیط فیزیکی، دو بعد عوامل طراحی و عوامل محیطی را دربردارد و محیط اجتماعی از دو بعد هیجان بروزیافتۀ کارکنان و جو خدماتی مشتری تشکیل شده است. جامعۀ آماری این پژوهش مشتریان بانک ملی ایران را پوشش میدهد که دادهها بهکمک توزیع پرسشنامه میان نمونۀ 385 نفری بهدست آمد. تعداد نمونه بهکمک فرمول آماری کوکران برای جوامع بینهایت و به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای بهدست آمد. دادهها با بهرهمندی از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای لیزرل و اس.پی.اس.اس تجزیهوتحلیل شد. نتایج پژوهش، میان هیجان بروزیافتۀ کارکنان با هیجان مثبت مشتری و رضایت مشتری رابطۀ معناداری نشان داد؛ اما میان ضوابط مشتری با هیجان مثبت مشتری و رضایت مشتری رابطۀ معناداری گزارش نداد. در مقابل، معناداری رابطۀ عوامل محیطی و عوامل طراحی با هیجان مثبت مشتری و رضایت مشتری به تأیید رسید. همچنین میان هیجان مثبت مشتری با رضایت و تمایلات رفتاری مشتریان رابطۀ مستقیمی دیده شد و رابطۀ رضایت و تمایلات رفتاری مشتریان نیز به تأیید رسید.
کلید واژگان
هیجان مثبت مشتریهیجان بروزیافته کارکنان
رضایت مشتری
تمایلات رفتاری
محیط خدمات
25. تحلیل رفتار و روانشناسی مصرف کنندگان و فرایند تصمیم گیری خرید
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانشاپا
2008-59072423-5091




