بررسی رابطه بین گرایش استراتژیک شرکت با عملکرد سازمانی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن
(ندگان)پدیدآور
زارعی متین, حسنجام پر از می, مونایزدانی, حمید رضابیریایی, هانیه ساداتنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
استراتژی کسب وکار طریقی است که شرکت با کمک آن در بازار به رقابت میپردازد و تأکید آن بر دستیابی و حفظ مزیت رقابتی در یک صنعت است. فرض کلیدی بسیاری از پژوهشگران مدیریت این است که عملکرد بهتر زمانی حاصل میشود که سازمان در مقایسه با رقبایش سعی در بهدست آوردن و حفظ مزیت رقابتی، که جوهرهی تفکر استراتژیک معاصر است، داشته باشد.
موقعیت کلیدی استراتژی کسب وکار در تصمیمگیریهای سازمانی، نگارنده را بر آن داشت تا به بررسی رابطه بین استراتژی با نتایج عملکردی حاصل از آن با استفاده رویکرد کارت امتیازی متوازن بپردازد. میتوان گفت که دانشافزایی این پژوهش، بهکارگیری کارت امتیازی متوازن برای بررسی این رابطه است، که تاکنون توسط پژوهشگران این رشته مورد مطالعه قرار نگرفته است. در نهایت با توجه به نتایج بهدست آمده از پژوهش، استراتژی کسب وکار نقش تعیین کنندهای در عملکرد سازمانی دارد و ابعاد پیشفعالی، آیندهنگری، تحلیلی و تدافعی رابطه مثبت و معناداری با عملکرد سازمانی دارند. دادههای پژوهش در سال 1387 گردآوری شده است. روش انجام این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است.
کلید واژگان
استراتژی کسب وکارعملکرد سازمانی
کارت امتیازی متوازن
گرایش استراتژیک
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تهران پردیس قمدانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
شاپا
2008-59072423-5091




