بخشبندی بازار دارو با رویکرد شبکههای عصبی (مطالعهی موردی: بازار دارو در ایران)
(ندگان)پدیدآور
احمدی, پرویزآذر, عادلصمصامی, فردیسنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروز بخشبندی بازار همگام با بسیاری از علوم دیگر به سوی برآوردن نیازهای منحصربهفرد انسان ها در حرکت است. در بازار سلامت نیز شیوههای تشخیصی و درمانی شخصی بیش از پیش بهکار گرفته میشود. این امر در حالی است که یکی از ارکان اصلی این بازار یعنی بازار دارو هنوز در زمینه بخشبندی بازار نسبت به کالاها و خدمات دیگر چندان پیشرفته نیست. با توجه به پیچیدگی این بازار ضروری است با بهرهگیری از ابزاری متناسب که قدرت غلبه بر این پیچیدگی را داشته باشد، نسبت به بخشبندی این بازار اقدام شود. هدف این مقاله استفاده از رویکردی مبتنی بر شبکههای عصبی است که براساس معیارهای چندگانه بهگونهای اثربخش به بخشبندی بازار دارو در ایران بپردازد. برای این منظور با توجه به بافت دادهها از میان معماریهای ممکن برای شبکه SOM معماری با بالاترین کیفیت برای بخشبندی بازار دارو برگزیده شد. همچنین عملکرد مدل با مقایسهی نتایج آن با نتایج حاصل از بخشبندی دادهها با یک روش خوشهبندی کلاسیک (k- میانگین) مورد سنجش قرار گرفت.
کلید واژگان
الگوریتم K- میانگینبازار دارو
بخشبندی بازار
شبکههای عصبی
نقشههای خودسازمانده
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01
ناشر
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تربیت مدرسدانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2008-59072423-5091




